شما اینجا هستید

اخبار » بوشهر استان بی سینما/ مرثیه ای برای فانوس


مرثیه ای برای فانوس
بوشهر استان بی سینما!
✍️محمد مظفری
بالاخره زیر بار سنگین بی توجهی کم آورد و کمر خم کرد! فانوس را می گویم سینمای پیر شهر! ، سینمایی که بیش از ۵۵ سال است وظیفه همه اکران های سینمایی را در بوشهر به دوش می کشد.
او سخاوتمندانه از سال ۱۳۴۵ تا همین چند ماه پیش به همه علاقمندان سینما در سراسر استان بوشهر خدمات می داد، از ارائه خدمات به علاقمندان سینما در جم و عسلویه و کنگان و دیر گرفته تا عاشقان فیلم در گناوه و دشتستان، تنگستان ، دشتی و دیلم ، همه بار سینمای و اکران فیلم های روز بر دوش فانوس بود،یعنی هرکس قرار بود فیلم روز سینمای ایران ببیند بایدر مینی بوس می نشست و سه ساعت می کوبید تا ساعتی را زیر کولرهای نیمه جان سینما فانوس فیلم مورد علاقه اش را ببینید. عاشقان سینه چاک سینما در بندر بوشهر هم اگر روزی یک بار از روبریش رد نمی شدند و سردر سینمای شهرشان را نمی دیدند، اون روز برایشان شب نمی شد! فانوس عاشق بود، عاشق مردم عاشق پیشه بوشهر! آنهایی که برای سینما همه زندگیشان را می دادند او همزاد دریا بود، یعنی هر صبح شام ماه و خورشید را در آینه دریای پارس به تماشا می نشست،
در این سالها سالن های بسیاری به نام سینما در استان بوشهر نام گذاری و افتتاح شد ولی هیچ کدام نتوانستند بار سنگینشان را زیر فشار بی تعهدی و بی مسولیتی متولیان به منزل برسانند، کما اینکه بسیاری از این سینماها فقط در نام سینما بودند و در عمل ادعایی برای بیلان کار!
حالا خبر می رسد سینما فانوس هم کم آورده است و دیگر نمی تواند روی پای خودش بایستد، همین یک ماه پیش به فانوس گفته اند بازنشته ای! و دیگر نمیتوانی اکرانی داشته باشی، و باید به خانه سالمندان بروی! خبری که عاشقان سینما را در پایتخت انرژی ایران، غم زده کرده است، چون می دانند که فانوس هیچ جانشینی ندارد، یعنی در همه این سالها نخواسته اند فانوس جایگزینی داشته باشد. و هیچ بودجه ای برای ساخت هیچ سینمای تخصصی در این سرزمین هنر خیز تخصیص داده نشده است.
حالا بوشهری ها، مردمان نجیب سرزمینی که منابع زیر زمینی نفت و گازش، ۹۹ درصد بودجه سالانه کشور را می دهد، نمی توانند اکران هیچ فیلمی را در مکانی بنام سینما در استانشان به تماشا بنشینند، ، حتی ساخته های سینمایی فرزندان فیلمسازش را!
۲۱ شهریور روز سینما مبارک!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر