شما اینجا هستید

اخبار » اعتیاد چیست ؟
گروه : اخبار


صادق شریفی -اعتیاد چیست؟اعتیاد یــک «بیمارى اجتماعی» است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش «بیمار» توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فـــرد مـــعتاد دوباره گرفتار « مواد اعتیاد آور» می‏ گردد.
همچنین اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌گـــــردد از سوی دیگر ویــرانگری‏ هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌اندازد.
اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏  کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آنرا به کنترل در آورد. در این راستا تلاش ما بر این است تا با ارتقاء سطح آگاهى اقشار مختلف جامعه پیشگیرى از اعتیاد را بر درمان معتادین مقدم بداریم. به امید روزى که جامعه‏ اى داشته باشیم که اگر هم در آن فرد معتادى وجود دارد، درصدد نجات خویشتن باشد.
در اینجا برخی توصیه های پیشگیرانه به نوجوانان و جوانان را ارائه مینمائیم امید است در رشد آگاهی این عزیران نقشی بازی کرده باشیم:
۱٫ خطرات و عوارض مصرف مواد اعتیاد‏آور را خوب بشناس.
۲٫ به هر کس که به تو مواد تعارف کرد محکم و قاطع بگو «نه» اینکه ما بتوانیم به دوست خودمان «نه» بگویم خودش یک هنر است. افراد خوش فکر هر تعارفى که مخالف سلامتى آنهاست را براحتى رد مى‌کنند.
۳٫ جوابهایى از قبل براى اصرار زیاد اطرافیانت آماده کن. پیشاپیش به این جمله ‏ها فکر کن «خیلى کیف  داره» ، «شنگول میشی» ، «سرحال میشی» و اگر کمى تردید کنید میگویند: «بچه ننه‏ ای» ، «‌ترسویی» ، «اول تجربــــه کن بعد بگو بده» ، «هنوز مرد نشدی»، «پس چرا فلانى کشید و معتاد نشد ؟ و …
۴٫ موادمخدر را حتى یک بار هم امتحان نکنید. هیچکس توى دنیا نمی‏تواندبه تو اطمینان بدهد که یکبار مصرف کردن معتادت نمی‏کند. اصلاً مگر معتادى وجود دارد که بخاطر معتاد شدن مصرف مواد را شروع کرده باشد؟ پس این همه معتاد از کجا پیدا شده اند؟!!! یا دوست دارى پریدن از طبقه بیستم یک ساختمان یا لمس کردن سیم‏هاى بدون روکش برق را حتى براى یک بار هم امتحان کنید؟
۵٫ یادت باشدکه کشیدن سیگار مقدمه ا‏ی براى اسارت در چنگال اعتیاد به موادمخدراست
۶٫ از رفت و آمد در مکان‏هاى آلوده و دوستى با افراد مشکوک پرهیز کنید.
۷٫ از دوستى با افرادى که اختلاف سنى آنها با شما  زیاداست خوددارى کنید.
۸٫ مواد اعتیادآور سم کشنده ای است که اثراتش به تدریج ظاهر می‏شود.
۹٫ به صحبت‏هاى پدر و مادرت که خیرخواه‏ترین دوستان تو هستند اطمینان کنید. ارتباط خود را با آنها محکم کنید.
۱۰٫ اعتقادات و پایبندى مذهبى تان را تقویت کنید.
۱۱٫ با مطالعه، ورزش و تفریحات سالم براى اوقات فراغت خودتان برنامه ‏ریزى کنید.
۱۲٫ آنهائی  که موادمخدر را به جوانان معرفى می‏کنند، چهره ‏شان فرقى با دیگران ندارد. پس دوستان و نزدیکان خودتان راخوب بشناسید.
۱۳٫ بعضی‏ها فکر می‏کنند با بقیه فرق دارند و هر وقت که اراده کنند مى‌توانند مصرف مواد را کنار بگذارند، در حالى که این طرز تفکر منجر به اعتیاد می‏شود.
۱۴٫ به هنگام سختى و ناراحتى با پدر و مادر و یا یک بزرگتر مطمئن و قابل اعتماد یا یک مشاور متخصص مشورت کنید.

صادق شریفی

مسئول واحد سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد- شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دیلم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر