شما اینجا هستید

اخبار » نقدی بر کتاب جا مانده در سهیل
گروه : اخبار

به بهانه رونمایی از کتاب جا مانده در سهیل ( روایت زندگی همسر شهید محمد جعفر سعیدی )
ضرغام خرمی
انیس کنج تنهایی کتاب است…فروغ صبح دانایی کتاب است
خبربندر: در سالروز ولادت حضرت فاطمه( س) کتاب جا مانده در سهیل نوشته خانم کبری خدا بخش دهقی از نویسندگان خوب حوزه دفاع مقدس با حضور مردم و مسولین شهرستان گناوه و استاندار بوشهر سردار محمدی زاده در مصلی نماز جمعه گناوه رونمایی شد در جریان رونمایی بودم اما توفیق حضور در مراسم را نداشتم بعد از دو هفته کتاب را از کتابخانه ولایت شهرستان امانت گرفتم و مطالعه کردم .
کتاب روایت عاشقانه خاطرات همسر شهید محمد جعفر سعیدی از یازده سال زندگی مشترک با ایشان است .روایتی جالب از زمان آشنایی ، ازدواج ، تا زمان عزیمت‌شان به جبهه است.
خانم فاطمه خدری راوی کتاب بدون واسطه، قدم به قدم به نحوه آشنایی زندگی مشترکشان پرداخته، حالات ، روحیات، اضطراب هایش را نویسنده به خوبی به تصویر کشیده است به نظر می رسد خاطره نگار بعد از راستی آزمایی ؛ آنچه در ذهن راوی گذشته به رشته تحریر در آورده است . نویسنده تلاش کرده زندگی همسر شهید را با شور و هیجان خاصی بیان کند. در کنار انسجام ، محاسن فراوان و نقاط قوت کتاب، اشکالات جزئی و سئوالات و ابهاماتی وجود دارد که رفع آن می تواند به زیبایی دو چندان اثر کمک کند .
۱- در بیان خاطرات، گفتار و گویش گناوه ای دیده نمی شود و راوی از اصطلاحات محلی استفاده نکرده است در حالی که می توان در گفتگو و کنایات از لهجه استفاده کرد
۲- در صفحه ۱۴ کتاب که به دوران کودکی و مدرسه همسر شهید پرداخته است . خانم خدری می گوید که سال ۱۳۴۸ ؛ هشت ساله بوده که به مکتب خانه رفته؛ بعد از مدتی کوتاه ترک تحصیل کرده است ، بعد بلافاصله به مدرسه رفته؛ اشاره نکرده چه زمانی به مدرسه رفته است .
۳- در صفحه ۱۵ کتاب پاراگراف آخر بیان کرده ، سال سوم راهنمایی را تمام کردم، اگر شروع تحصیل ایشان سال ۱۳۴۸ باشد ، پایان دوران سوم راهنمایی بر اساس تاریخ ذکر شده سال ۱۳۵۶ می باشد ؛ در حالی در صفحه ۱۹ ، سال ترک تحصیل اجباری را ۱۳۵۳ بیان می کند که تناقض خواهد داشت
۴- در صفحه ۲۸ کتاب به مراسم خواستگاری پرداخته ، که درآن دوران محمد جعفر سعیدی دوران خدمت سربازی بوده ، خواستگاری ؛ عقد و آشنایی بدون حضور داماد اتفاق افتاده است ، ممکن این سوال برای خواننده ایجاد شود که چه ضرورت داشته مراسم عقد بدون حضور داماد انجام شود ؟ ، به چه دلیلی امکان حضور ایشان وجود نداشته؟ خانواده ها نمی توانستند تا پایان خدمت به تعویق بیندازند ؟
۵- در صفحه ۵۵ در خلال گفتگو بین خانم خدری و محمد جعفر سعیدی، محل کار بنایی را خونه هایی سازمان جهاد عنوان می کند ، خونه سازمانی نزدیک بهشت رضا؛ منظور از بهشت رضا از لحاظ جغرافیایی کدام نقطه از شهر گناوه است ؟
کلام آخر، بی‌تردید باید سپاسگزار نویسنده اثر باشیم. بابت همه تلاش‌ها و زحمت‌هایی که برای نگارش کتاب کشیده شده ، انتشارو رونمایی آثارفاخر مکتوب بخشی از تاریخ پر افتخار جبهه و جنگ را متجلی خواهد ساخت .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر