شما اینجا هستید

اخبار » سایکل توریست یعنی سفر با دوچرخه با حداقل هزینه
گروه : اخبار

گفتگو با غلامرضا پنهانه مفرد بوشهری سایکل توریست بوشهری
سایکل توریست یعنی سفر با دوچرخه با حداقل هزینه

پایگاه اطلاع رسانی خبر بندر: ۲۰تا ۳۰دی ماه امسال سه رکابزن سایکل توریست بوشهری برای مملحق شدن به دیگر سایکل توریست های ایران مسیر بوشهر تا کیش را رکاب زدند. و در مسیر راه نیز با هدف شرکت در طرح کاشت درخت در شهرهای مختلف توقف نموده و با همکاری مسولین محلی نسبت به کاشت نهال اقدام می کردند. گفتگوی ما در هفته نامه صدای بندر را با غلامرضا پنهانه مفرد بوشهری یکی از این سایکل توریست های بوشهر و عضو باشگاه لیان بوشهر بخوانید
مختصری از خودتان بگویید
غلامرضا پنهانه مفرد بوشهری و ساکن بوشهر هستم ۴۹ سال سن و کارمند و عضو جامعه مهندسین ساختمان استان بوشهر ، متاهل و دارای ۳ فرزند که برای حفظ سلامتی و نشاط و انگیزه هر روز صبح زود و قبل از طلوع آفتاب حدود یک ساعتی ورزش می کنم که علاوه بر حس و حال خوب موجب تندرستی و سلامتی فیزیکی میشود.
ورزش دوچرخه سواری را کی شروع کردید؟
حدود ۵ سال پیش و با دیدن دوچرخه سواری دیگران در کنار ساحل زیبای بوشهر در زمان پیاده رویم علاقمند به دوچرخه سواری شدم و با دوچرخه ۲۶ ویوا پسرم شروع به رکابزنی کردم. در اوائل ۲ تا ۳ روز در هفته را دوچرخه سواری و بقیه روزها را پیاده روی میکردم.
بعد از حدود یکسال ، دوچرخه سواری جزء کارهای روتین روزانه ام در اوائل صبح شد تا اینکه از طریق یکی از بستگان با گروهی از دوچرخه سواران که از اقشار مختلف با سنین متفاوت ولی با حس عالی و انگیزه بخش بودند آشنا شدم . این گروه در روز جمعه ها با سرپرستی جناب آقای آمیان از پیشکسوتان دوچرخه سواری استان و مربی گری جناب آقای امینی فرد که استاد بنده بوده و مشوق اصلیم ایشون می باشند به دل طبیعت زده و ساعات خوبی رو برای همه رقم میخورد.
در این گروه با سبک جدیدی از دوچرخه سواری آشنا شدم بنام سایکل توریست که مستلزم تهیه دوچرخه مناسب جاده و تجهیزات سفر بود و بر حسب علاقه ای که به سفر و تجربه آشنایی با فرهنگ و مردم جدید و دیدن شهرها و کشورهای ایران و جهان بودم شروع به سفرهای یک روزه و دو روزه با دوچرخه و تجهیزاتی که بمرور تهیه میکردم در استان شامل خورموج ، طلحه ، دلوار، چاهکوتاه، شیف، پل مشیر و … به همراه تعدادی از دوستان هم گروهی ام کردم.
در فروردین ماه ۱۴۰۰ اولین تجربه سفر سایکل توریستی ۳ نفره از کرمان تا بوشهر بطول ۹۰۰ کیلومتر طی یک هفته را داشتم که موجب شد برنامه ریزی سفر ۳ هفته دوچرخه سواری دور کامل دریای مرمره کشور ترکیه بطول ۱۱۰۰ کیلومتر را به همراه آقای مجید اسماعیلی هم سفر خوبم در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ علیرغم سختی ها ومشکلات پیش رو با موفقیت انجام دهیم.


سایکل توریست چیست؟
سایکل توریست سبکی از دوچرخه سواری و گردشگری است که به معنای سفر با دوچرخه با حداقل هزینه می باشد که طی چند سال اخیر در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده و در سطح کشور و استانها در حال شکل گیری جامعه جدیدی از این سبک بدلیل جذابیت و فوائد بسیار زیاد آن می باشد بطوریکه در شهر بوشهر گروه سایکل توریست لیان طی ۲ سال اخیر از ۲۰ نفر به بیش از ۶۰ نفر رسیده و در کشور گروه سایکل توریست های ایران تحت مدیریت جناب آقای امینی فرد با برنامه های آموزشی و سفرهای محتلف وجود دارد و هر روز علاقمندان آن در گروه های سنی مختلف بیشتر و بیشتر شده و شاهد افزایش سفربه این سبک در جاده ها هستیم. و اخیرا در استانها سایکل توریست ها زیر نظر هیئت دوچرخه سواری استانها شکل گرفته و حمایت می گردند.
ویژگی های ورزش دوچرخه سواری در شکل سایک نوریست چیست؟
در صورت رعایت اصول و استانداردها در دوچرخه سواری به این سبک موجب بهبود و سلامتی فیزیکی در بدن ، کاهش وزن ، بهبود عملکرد قلبی عروقی ، بالا بردن کیفیت زندگی ، روحیه سالم تر ، تقویت عملکرد مغز در کنار لذت بردن از سفر و دیدن زیبایی های خداوند می گردد.
در خصوص رکاب زدن اخیرتان از بوشهر تا کیش هم توضیح دهید، گویا در طول مسیردرخت هم کاشتید؟
با توجه به این سبک از دوچرخه سواری و لذت بردن از طبیعت و فضای سبز لذا در این گروه ها همواره حامی محیط زیست و طبیعت بوده و در کنار سفر با دوچرخه اقدام به کارهای پاکسازی سواحل و طبیعت و همچنین نهالکاری بخصوص در مناطق حرا کاری می گردد و در برنامه ریزی سفر ۱۰ روزه به همراه دوستانم آقای مجید اسماعیلی و میثم مظفری زاده با دوچرخه از بوشهر تا کیش بطول تقریبی ۵۰۰ کیلومتر در نیمه دوم دیماه ۱۴۰۲ تصمیم بر آن شد که با هدف حمایت از طبیعت و فضای سبز و در راستای ترویج درختکاری و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت این رکابزنی صورت گیرد که با حمایت و همراهی هیئت دوچرخه سواری استان و اداره کل منابع طبیعی استان صورت گرفت و در طول مسیر در چند نقطه از جمله کاشت نهال در شیرینو و نهالکاری حرا در تالاب زیبای نایبند رکابزنی صورت گرفت.

حرف آخر:
با توجه به فوائد بسیار زیاد دوچرخه سواری همانند سایر کشورهای پیشرو در این ورزش بایستی در کنار فرهنگ سازی دوچرخه سواری نسبت به توسعه و افزایش مسیرهای اختصاصی دوچرخه سواری اهمیت داده شود و از ظرفیت این سبک دوچرخه سواری که موجب افزایش سطح سلامتی و تندرستی جامعه میگردد در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نیز بهره برد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر