شما اینجا هستید

یادداشت اول » بوشهر استانی با مساحت کوچک و تنوع زیستی بالا

دکتر دلشب :تنوع زیستی (Biodiversity) به انواع تنوع در زمین مانند تنوع ژنتیکی ، تنوع گونه و تنوع اکوسیستمی اشاره دارد. هر چند این واژه در سطح گونه شناخته شده‌تر بوده و کاربرد بیشتری دارد. در سال ۱۹۹۲ ، سازمان ملل اقدام به برگزاری کنفرانسی درباره حمایت از محیط زیست در ریودوژانیرو برزیل نمود که از مهمترین نتایج آن انعقاد پیمان تنوع زیستی است که کشور جمهوری اسلامی ایران هم با تصویب این معاهده در سال ۱۳۷۵ به این پیمان ملحق شد.لازم به ذکر است روز جهانی تنوع زیستی ۲۲ ماه می است که مصادف با اول خرداد در کشورمان می باشد و امسال بنام سال تنوع زیستی جزایر نامگذاری شده است.
از آنجا که تنوع زیستی معمولاً به همه شکل‌های زندگی از ژن‌ها تا گونه‌ها گفته می‌شود حفظ و حراست از آن ارتباط تنگاتنگی با موجودیت و پیشبرد فعالیتهای انسانی در دنیای امروزی دارد. بطور کلی حفظ تنوع زیستی فقط برای مناطق تحت مدیریت و حفاظت شده نیست. با آنکه اهداف حفاظتی با حفظ گونه های موجود در مناطق و زیستگاههای کنترل شده آغاز می شود ، اما این فعالیتها برای حراست از تنوع زیستی ناکافی بوده و مستلزم توجه به همه ابعاد آن می باشد. متأسفانه انسان اغلب با دستکاریهای ژنتیکی خسارات زیادی به بخشهایی از تنوع زیستی وارد نموده است و از جمله در صنعت کشاورزی که با استفاده از آفت کش های شیمیایی و کودهای شیمیایی وضعیتی بحرانی را برای تنوع زیستی کشاورزی شاهدیم که اقداماتی از جمله توجه و سرمایه گذاری بر روی محصولات ارگانیک جهت کاهش این معضلات در حال انجام است. از اینرو اینگونه دغدغه ها در خصوص تنوع زیستی ، لزوم عزم جهانی جهت مرتفع نمودن این مشکلات را اجتناب ناپذیر می نماید.
خوشبختانه استان بوشهر با توجه به تنوع زیستگاهی و اکوسیستمی خشکی و ساحلی و شرایط اقلیمی ویژه ، به نسبت مساحت نسبتا” اندک خود تنوع زیستی بالایی را شامل می شود. در این استان تنوع زیستی غنی و کم نظیری از گونه های گیاهی و حیات وحش در بیشتر مناطق استان بخصوص تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ازجمله مناطق حله، مند، نای بند و خارک و خارکو ، کوه مند وجود دارد. وجود جمعیت های آهوان در منطقه مند و جزیره خارک، جنگل حرا در نای بند و منطقه مند، صخره ها و توده های مرجانی در نای بند و خارک ، لاک پشت نوک عقابی در جزایر مند و خارکو ، کل و بز و قوچ و میش در بسیاری از مناطق کوهستانی استان، حضورچند گونه از گربه سان در استان که مهمترین آنها پلنگ است ، حضور انواع پرندگان مهاجر در فصول مختلف سال در استان از جمله حضور پرندگان زمستان گذران در مناطق تالابی استان بخصوص منطقه حفاظت شده حله و پرندگان جوجه آور تابستان گذران در جزایر پار ملی دیر نخیلو از جمله این تنوع هستند که این اداره کل با وجود کمبود کنونی نیروی پرسنلی با تلاش شبانه روز محیط بانان و کارشناسان ادارات تابعه خود، همواره جهت حفظ و صیانت از تنوع زیستی استان تلاش می نماید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر