شما اینجا هستید

اخبار » دوچیز همتا ندارد: مهر مادر- شیرمادر
گروه : اخبار

به مناسبت هفته جهانی شیرمادر (۱۰-۱۶ مرداد)

با توجه به اهمیت تغذیه با شیرمادر در کودکان زیر ۱ سال و بخصوص نوزادان زیر یکماه و افزایش موارد خودسرانه و بی دلیل تغذیه کودکان با شیرمصنوعی ،در جهانسازمان جهانی بهداشت، ۲۰ سال پیش ۳۱ جولای را به عنوان روز جهانی شیرمادر با هدف ترویج تغذیه با شیرمادر انتخاب نمودند تا بتوان با اطلاع رسانی و حساس سازی جوامع در این خصوص،روند رو به کاهش تغذیه کودکان با شیرمادر ، این نعمت خدادادی درجوامع پیشرفته و کشورهای در حال توسعه به عنوان یک معضل بهداشتی شود.در کشور ما نیزبا توجه روند رو به کاهش تغذیه با شیرمادر به دلایلی از قبیل در دسترس بودن شیرمصنوعی و شاغل شدن زنان در جامه و متاسفانه فراموشی اهمیت شیرمادر و اثرات مادی و معنوی آن بر خانواده نیاز به برنامه ریزی در این خصوص احساس میگردد ، تا با اطلاع رسانی مناسب برای گسترش مصرف شیرمادر قدمی محکم وبزرگ در این مسیر برداریم.

در دو دهه اخیر ، بدنبال دستیابی مجامع علمی جهان به شناخت نو و همه جانبه نسبت به ارزش، اهمیت و نقش شیرمادر در تامین سلامت و بقای کودک، شاهد رویکرد جهانی به ترویج تغذیه با شیرمادر بوده ایم. هرروزه اطلاعات جدیدی که حاکی از بی مانندی شیرمادر برای حفظ و ارتقای سلامت و رشد و تکامل مطلوب کودکان و حتی باقی ماندن آثار استثنایی آن بر سلامت دوران بزرگسالی کسانی که دوران شیرخواری را با بهره گیری از شیرمادر پشت سر گذاشته اند، منتشر می گردد و بر سودمندیهای ویژه تغذیه با شیرمادر برای کودک، مادر و جامعه تأکید می شود.اما متجاوز از ۱۴ قرن است که در آموزشهای اسلامی با جامعترین، زیباترین و قوی ترین انگیزش ها ، نکات مهمی درباره شیرمادر در قالب توصیه ها و آموزشها مطرح شده است.در مورد فواید شیرمادر همین بس که امام صادق(ع) در خصوص اهمیت تغذیه کودک با شیرمادر فرمودند: زن در دوران بارداری و زایمان و در زمان شیردادن، اجر مجاهد در راه خدا را دارد .پیامبر اکرم می فرمایند: اگر مادری شب شیردهد، برای هرجرعه شیری که میدهد، پاداش او معادل آن است که هفتاد بنده را در راه خدا آزاد کرده است.

علاوه بر اثرات معنوی تغذیه کودکان با شیرمادر ، مزایای دیگری نیز هم برای مادر و هم برای کودک شیرخوار وجود دارد که این اثرات نه تنها در زمان تغذیه کودک با شیرمادر بلکه تا پایان عمر اثرات خود را برجای می گذارد.با توجه به فواید بی پایان شیرمادر تنها میتوان به چند مورد از این فواید اشاره نمود:

۱-    شیر روزهای اول بسیار مغذی بوده و حاوی مواد مفیدی برای مقابله در برابر بیماریها است که اولین واکسن کودک محسوب میشود.

۲-    شیرمادر بسیار سهل الهضم بوده وبرای سیستم گوارش تکامل نیافته شیرخوار بهترین غذا محسوب می شود

۳-    ضریب هوشی در کودکان شیرمادر خوار بالاتر است

۴-    ترکیب شیرمادر همراه با رشد شیرخوار و در هر وعده شیردهی تغییر می کند

۵-    شیرمادر همیشه تمیز و گرم و پیوسته در دسترس است.

۶-    شیرمادر احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در بزرگسالی واحتمال  بروز آسم و آلرژی در این کودکان  را کاهش میدهد.

۷-    کودکی که با شیرمادر تغذیه می شود، کمتر دچار ناهنجاری های فک و رویش نابجای دندان و پوسیدگی آن می شود.

۸-    تکامل بینایی و  راه رفتن در کودکانی شیرمادر خوار خیلی سریعتر است.

۹-    شیرمادر از سوء تغذیه پیشگیری میکند و خیلی کمتر موجب چاقی کودک میشود.

۱۰-                        میزان ابتلا به اسهال و بیماریهای انگلی در شیرمادر خواران کمتر است

۱۱-                تماس پوستی مادر و نوزاد در گرم نگهداشتن و بهبود رشد و تکامل نوزاد نارس و بیمار نقش حیاتی دارد و باعث رشد روانی و عاطفی شیرخوار میگرددو این امر در دوران بلوغ موجب امنیت روانی بیشتری میگردد.

۱۲-                        تماس نوزاد با مادر هر هنگام شیرخوردن باعث تنظیم تنفس و ضربان قلب نوزاد میشود.

۱۳-                میزان مرگ و میر بخصوص به دلیل عفونتهای گوارشی و بیماریهای اسهالی در بین این کودکان ۲۵ برابر کمتر از کودکانی است که با شیرمصنوعی تغذیه می شوند.

۱۴-                        مادران شیرده کمتر دچار استرس و اضطراب می شوند.

۱۵-                        بدلیل ترشح هورمون مخصوصی در مادران شیرده، از امنیت خاطر و شادابی بیشتری برخوردار بوده و کمتر افسرده می شوند.

۱۶-                        در مادرانی که کودکان خود را با شیرمادر تغذیه کرده اند میزان ابتلا به شکستکی های استخوانی به دلیل کهولت سن کمتر است.

مژگان حمیدی

کارشناس سلامت خانواده

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر