شما اینجا هستید

فرهنگ و هنر » فیلم عبا بافی بوشهر تهیه و اکران می‌شود

صدای بندر- معاون صنایع دستی استان بوشهر گفت: با توجه به ویژگی‌های عبابافی استان بوشهر تهیه مستند سازی و تولید فیلم این صنعت دستی در برنامه معاونت صنایع دستی استان بوشهر قرار گرفت.

به گزارش صدای بندربه نقل از خبرگزاری تسنیم، امین بینش‌پژوه ظهر امروز در بازدید از فعالیت‌های کارگاه‌های عبابافی در منطقه کردوان دشتی با بیان اینکه در کردوان دو کارگاه عبا بافی ایجاد شده اظهار داشت: عبا بافی در کارگاه‌های کردوان قدمت ۲۰۰ ساله دارد.

وی با بیان اینکه شیوه کار با دستگاه بافندگی به شکل سینه به سینه در خانواده‌ها انتقال یافته گفت: هم اکنون منطقه کردوان به‌عنوان یکی از مراکز مهم تولید عبا در کشور محسوب می‌شود.

معاون صنایع‌دستی به اهمیت عبا بافی اشاره کرد و گفت: عبا بافی از حرفه‌های دستی بومی استان بوشهر بوده که زنان و مردان در تولید آن سهیم هستند.

بینش‌پژوه با بیان اینکه عبا با پشم شتر و گوسفند بافته می‌شود گفت: پارچه و قواره عبا در استان بوشهر از پشم خودرنگ شتر است و این دست بافته نسبت به تولیدات مشابه خود از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و خودرنگ بودن آن یکی از امتیازات آن برشمرده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از تولید کنندگان این صنعت حمایت می‌شود افزود: تخصیص اعتبار به‌منظور حمایت از بافندگان عبا با هدف ایجاد انگیزه در میان جوانان برای اشتغال در کارگاههای عبابافی روستایی یکی از مصوبات سفر معاون صنایع دستی کشور در بازدید از کارگاه‌های عبابافی کردوان دشتی بود.

بینش پژوه به اهمیت افتتاح کارگاه عبا بافی اشاره کرد و گفت: افتتاح دو مجموعه کارگاهی عبابافی در کردوان دشتی با زیر بنای ۴۶ متر مربع تحولی مهم برای احیا صنعت عبابافی ایجاد کرده است.

معاون صنایع‌دستی استان بوشهر از تهیه فیلم عبابافی در استان بوشهر خبرداد و تصریح کرد: در کنار ساخت این دو کارگاه از مجموعه اقدامات انجام شده در زمینه ترویج عبابافی در استان بوشهر شامل، تهیه فیلم ترویجی بافت عبا، استانداردسازی رشته عبابافی توسط سازمان ملی استاندار ایران و با عنوان «نساجی، هنر فرآورده‌های صنایع‌دستی، پارچه عبای تار و پودی دست‌باف تهیه شده از الیاف شتر، ویژگی‌ها، تهیه بروشور عبابافی، تهیه بروشور نخ ریسی و بسته‌بندی عبا است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر