شما اینجا هستید

اخبار » گناوه سربلند در ازمون نوروزی

خبر بندر؛ محمد مظفری: بندر توریستی و تجاری گناوه یک بار دیگر در ازمون نوروزی سربلند بیرون امد تا نشان دهد شایستگی توجه ویژه را دارد. پذیرایی از میلیون ها مسافر و گردشگر نوروزی که چندین برابر جمعیت خود شهر می باشند.بدون وجود استانداردها و زیر ساخت های گردشگری نشان از پتانسیل بالای این شهر تاریخی در حوزه تجارت وگردشگری دارد. حال چه زمان این پتانسیل باید با مدیریت صحیح به صورت برنامه ریزی شده ای در مسیر توسعه هر چه بهتر این بندرمهم و خود ساخته قرار بگیرد، خدا می داند!
IMG-20160324-WA0020
به باور بسیاری بسیاری از کارشناسان و مسولین واذعان مدیران مرتبط، بر خلاف وجود جاذبه های خاص گردشگری مثل وجود سواحل زیبا وبکر وطبیعت دست نخورده و البته وجود تجارت چمدانی در بازار ارزان وکم واسطه گناوه و وجود سایت های متعدد تجاری، این بندر مهم هنوز با تلاش های صورت گرفته در سالهای گذشته در خصوص توسعه این شهر، در زیر ساخت هایی مثل راه های دسترسی، خیابان های مناسب،مبلمان شهری، فضای سبز واماکن تفریحی واقامتی و…در فقر به سر برده وکمتر به ان توجه شده است.
گناوه اما حالا با همه کمبودهایش به عنوان یک مرکز گردشگری مهم در سطح کشور معرفی شده ونه تنها در نوروز بلکه در طول سال مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی وغیر ایرانی شده است.
در نوروز امسال نیز گناوه پذیرایی بسیار خوبی از جمعیت گردشگری کرد که بسیاری از انها تجربه حضور در گناوه را در سالهای گذشته نیز داشتند اما گناوه چگونه از این ازمون بزرگ سربلند بیرون امد و چه عواملی دراین مهم تاثیر گذار بودند؟
IMG-20160324-WA0019
در پیشانی این موفقیت مردم گناوه قرار دارند. مردمی که در سالهای گذشته پایه های اصلی توسعه اقتصادی و تجاری این شهر و ایجاد این بستر مناسب در بندر شده اند. مردم گناوه علاوه بر بسیج عمومی برای ارایه خدمات مختلف به گردشگران خود کمتر از خدمات ارایه شده بهره بردند.بسیاری از گناوه ای ها در نوروز امسال سعی کردند در سطح شهر از خودروهای خود استفاده کنند، منازل خود رادر اختیار گردشگران قرار داده وراهنمای خوبی برای اسکان گردشگران باشند. با حضور موثر مردم به صورت ویژه درایام نوروز، شهر گناوه تبدیل به یک کمپ بزرگ گردشگری شده بود!
مامورین امنیتی وترافیکی در شهر گناوه مهمترین ماموریت سالشان را در گناوه در نوروز با موفقیت پشت سر گذاشتند تا ثابت شود بندر گناوه از امن ترین نقاط گردشگری کشور است.ترافیک نسبتا روان امسال سطح شهر وجاده های منتهی به گناوه نیز مدیون حضور موثر راهنمایی ورانندگی وپلیس راه بود. هرچند کمبود نیرو مثل سالهای گذشته در بسیاری از خیابان ها ،میدان ها وتقاطع های شهر به چشم می امد.
IMG-20160331-WA0002
دستگاه های اجرایی شهرستان بنظر می رسید امسال تحت مدیریت ستاد سفر شهرستان بسیاری از ماموریت های خود را انجام داده بودند. انها در کمیته های دهگانه با مدیریت فرمانداری کمک زیادی به خدمات رسانی به مسافران نوروزی داشتند. در این بین راهداری، هلال احمر و مجموعه شبکه بهداشت و درمان، بیشتر حضورشان به چشم می آمد. البته ستاد اسکان فرهنگیان و آموزش و پروش و مدارس شهر گناوه نیز با فعالیت شبانه روزی خدمات بسیار موثری را به مهمانان فرهنگی و غیر فرهنگی ارایه می دادند
شهرداری در مدیریت ساحل توانسته بود فضای مناسبی را ایجاد کند. حضور پررنگ نیروهای پر تلاش شهرداری در سطح ساحل بسیاری از مشکلات را حل میکرد. نیروهای پاکبان شهرداری در کنار تاسیسات و اجراییات و حراست و…زحمات زیادی را در ایام عید متحمل شدند چون انها مجبور بودند با همان تعداد همیشگی به جمعیتی چند برابری خدمات بدهند.
IMG-20160331-WA0003
رسانه ها در کنار هنرمندان گناوه ای در نوروز امسال نقش پررنگی را ایفا کردند تا حضور کمرنگ سازمان های فرهنگی و متولیان فرهنگ در گناوه کمتر به چشم بیاید. بدون اغراق میتوان برگزاری بیشتر برنامه های هنری وفرهنگی در سطح شهرستان گناوه در ایام نوروز را نتیجه عملکرد هنرمندان،رسانه ها و انجمن ها ی مردم نهاد دانست، که برگزاری جشنواره های غذایی، حجم های شنی،مسابقات ورزشی تفریحی، مراسمات مذهبی و اجرای نمایش و موسیقی از جمله انها بودند. دراین بین گروه هنری ایلیا، فرهنگی سپاه ،روابط عمومی شهرداری، تعاونی لنجداران، دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستا ها و شهرها ی شهرستان نقش خوبی را در این بین ایفا کردند.
رسانه های بومی گناوه نیز به صورت ویژه ای اخبار و اطلاعات ایام نوروز را گسترش می دادند. دراین بین عکاسان نقش پررنگ تری را ایفا نمودند چون تصاویر گرفته شده در نوروز امسال در گناوه به صورت بین المللی انعکاس داشت. والبته دراین بین رسانه های غیر رسمی ولتساپ و تلگرام فضای مناسبی بود تا علاقمندان توسعه گروه اتفاقات نوروز امسال را رصد کنند.
بازاریان گناوه از مهمترین عوامل جذب گردشگر دراین شهر هستند و به راحتی نمیتوان به راحتی از آنها گذشت. حضور شبانه روزی مغازه داران و صنوف مختلف این شهر در محل کسب و کارشان در ایام نوروز، زمان مناسبی را در اختیار انبوه گردشگران قرار می داد تا با خیال راحت تری در هر موقع شبانه روز در بازار حضور پیدا کرده و به خرید بپردازند. انصاف بازاریان گناوه ای از ویژگی های مهم و انسانی آنهاست که همین ویژگی بازار گناوه را تبدیل به یکی از ارزانترین بازارهای ایران نموده است.
اینها و تک به تک شهروندان گناوه ای که دراین یاداشت اسمشان از قلم افتاد مجموعه بی نظیر را برای این سربلندی در آزمون نوروزی فراهم نمودند. امید است با برنامه ریزی مناسب و توجه ویژه به این بندر گردشگری، به زودی شاهد توسعه متوازن و همه جانبه این شهر مهم باشیم. انشاالله
IMG-20160331-WA0001IMG-20160324-WA0018
عکس ها از محمد فرخی نیا و مرتضی خضری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر