شما اینجا هستید

اخبار » در مسائل مربوط به محیط‌ زیست سیاسی‌کاری نمی کنیم
گروه : اخبار

به گزارش خبر بندر؛ نشست خبری حسین دلشب مدیر کل محیط زیست استان بوشهر با اصحاب رسانه روز سه شنبه هفتم اردیبهشت در محل سالن اجتماعات محیط زیست استان بوشهر با حضور اصحاب رسانه برگزار گردید.
حسین دلشب دراین نشست گفت: سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ‌ شده و ما نیز بر اساس سیاست‌های ابلاغی معظم‌له در حوزه محیط‌زیست اقدام خواهیم کرد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر بیان داشت: تمامی موضوعات مهم حوزه محیط‌زیست از جمله اقتصاد کربن، استقرار نظام حسابرسی زیست‌محیطی، تعادل‌بخشی منابع آب‌ و خاک، تدوین طرح مقابله با ریزگردها، جلوگیری از ساخت‌ و ساز غیرمجاز در سواحل در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش محیط‌ زیست آمده است.
دلشب اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی، ایجاد همگرایی با تأکید بر اقتصاد سبز و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست از جمله سیاست‌های مدنظر سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال جاری است.
حسین دلشب در مورد وضعیت کشتی غرق‌شده رافائل که زیستگاه آبزیان شده است، اظهار داشت: در این موضوع اقدامات متعددی انجام دادیم، سازمانی که بخواهد از ضایعات کشتی غرق‌شده رافائل استفاده کند باید از اداره کل بنادر و دریانوردی مجوز بگیرد و اداره‌کل بندر نیز باید استعلام لازم را محیط‌زیست اخذ کند اما هیچ استعلامی از محیط‌زیست در مورد این کشتی نشده است.
دلشب ادامه داد: کشتی رافائل که برای مردم بوشهر خاطره‌انگیز است اکنون یک زیستگاه باارزش و میراثی خاطره آمیز برای استان بوشهر است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر تأکید کرد: بیرون آوردن کشتی رافائل از اعماق دریا هیچ توجیه زیست‌محیطی ندارد و برای این کار باید مجوز از محیط‌زیست اخذ شود اما تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است.
وی گفت: از همان ابتدای مطرح‌شدن این موضوع، محیط‌زیست مخالفت خود را اعلام کرده بود.
دلشب در ارتباط با اقدامات صورت‌گرفته در مورد آلودگی در عسلویه گفت: با پیگیری صورت گرفته، یک برنامه اجرایی مدون در مورد رسیدگی به وضعیت آلودگی مناطق نفتی تنظیم شد و وزیر نفت به مناطق خارگ، عسلویه و ماهشهر ابلاغ کرد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر ادامه داد: با انجام اقدامات مختلف، اشراف کاملی در مورد وضعیت آلودگی‌های ایجادشده در عسلویه پیدا کردیم و پایش آنلاین شرکت‌های نفتی مستقر در عسلویه توسط محیط‌زیست انجام می‌شود و تا پایان امسال شاهد تغییرات مهم زیست‌محیطی در عسلویه خواهیم بود.
وی افزود: وزارت نفت پذیرفته که در بسیاری موارد در منطقه عسلویه آلودگی زیست‌محیطی وجود دارد و برای این کار برنامه دارد و از نظر حقوقی نیز تعهد دادند بر اساس یک برنامه مدون برای رفع آلودگی زیست‌محیطی در عسلویه اقدام کنند.
وی با اشاره به احیای تالاب‌ها از طریق تعیین حقابه با هدف جلوگیری از تخلفات در محیط‌زیست، گفت: برای حل‌ و فصل شکایات و اختلافات در حوزه محیط‌زیست، ایجاد دادگاه ویژه محیط‌زیست در دست پیگیری داریم تا مسائل، اختلافات و مشکلات محیط زیستی در دادگاه ویژه جرائم زیست‌محیطی حل‌ و فصل شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم سبز اظهار داشت: نشست‌های هماهنگی این جشنواره برگزار شده تا بتوانیم همزمان با سراسر کشور در مرکز استان نیز این جشنواره را برگزار کنیم.
دلشب اضافه کرد: ضمن اینکه امیدوار هستیم قانون ارزیابی زیست‌محیطی تصویب شود، امیدواریم قانون معادن نیز تصویب‌ شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت ریزگردها در استان بوشهر گفت: در این زمینه کار جدی شروع کردیم و تأکید شده امسال مسائل و مشکلات ناشی از وقوع ریزگردها به یک سرانجام مطلوبی برسد هرچند مطالعات این طرح هم‌اکنون در حال انجام است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر افزود: حفاظت ویژه از سواحل و جزایر مدنظر ماست تا فعالیت بخش دریایی محیط‌زیست را نیز تقویت کنیم.
دلشب بیان کرد: برای تقویت بخش دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست استان، چارت جدید سازمان را تصویب کردیم و در قالب این چارت محیط‌بان دریایی را لحاظ کردیم تا نیروی موردنیاز را جذب کنیم.
وی تأکید کرد: سعی می‌کنیم در مسائل مربوط به محیط‌زیست سیاسی‌کاری نکنیم و چانه‌زنی خود را با مسئولان استانی بالا ببریم.
این مقام مسئولان در پاسخ به سئوالی در مورد فرآیند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری از سوی محیط‌زیست گفت: هر واحدی که فعالیتش نیاز به صدور مجوز از طرف محیط‌زیست داشته باشد بر اساس بازدید کارشناسی به‌موقع پاسخ دریافت می‌کند.
دلشب گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی محیط‌زیست، ساخت‌وساز در محدوده یک تا سه کیلومتری ساحل نیاز به گزارش ارزیابی زیست‌محیطی دارد، در این زمینه یک کمیته فنی داریم که اعضای آن مسئولان سازمان‌های مرتبط هستند و پس از بررسی توسط این کمیته، نتیجه را به تهران اعلام کرده و نهایتاً پاسخ بلی یا خیر از تهران اعلام می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر افزود: در این زمینه سعی داریم یک بررسی ویژه در مورد مکان موردنظر برای ساخت‌وساز داشته باشیم اگر مکان تأیید شد، طرح مورد نظر وارد فاز مطالعاتی خواهد شد و در مجموع تلاش داریم کمتر از یک ماه پاسخ لازم را بدهیم.
وی اظهار داشت: برای فعالیت‌های خارج از ارزیابی زیست‌محیطی ابتدا مجوز استقرار می‌دهیم و تعهد می‌گیریم و بعد از ساخت هم بررسی می‌کنیم که آیا به تعهدات عمل شده یا خیر و اگر به تعهدات عمل شده بود مجوز نهایی برای ساخت می‌دهیم.
دلشب در مورد مجوزهای زیست‌محیطی دهکده گردشگری بوشهر گفت: با وجود اینکه ارزیابی زیست‌محیطی قبل از اجرا به‌موقع انجام نشد اما طرح خوداظهاری را از مجری طرح دریافت کردیم، تاکنون نیز دریا در منطقه‌ای که دهکده گردشگری احداث‌ شده، پر نشده و سعی بر این بوده که ورود به خور انجام‌ نشده و ضوابط زیست‌محیطی رعایت شود.
وی با بیان اینکه مخالف ورود هرگونه فاضلاب به دریا هستیم، گفت: در موضوع محل شنا در نقاط مختلف استان، پایش میکروبی شناگاه‌های استان انجام‌ شده و نمونه‌گیری لازم صورت گرفته است و نتایج این پایش را به‌زودی اعلام خواهیم کرد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر افزود: وظیفه شهرداری است که مناطق آلوده برای شنا را معرفی کند، در بوشهر ۱۴ نقطه آلوده برای شنا وجود داشته اما اکنون به هشت منطقه آلوده رسیده است که فاضلاب در این مناطق رها می‌شود.
دلشب با بیان اینکه مخاطرات زیست‌محیطی استان بوشهر تدوین‌ شده است، اضافه کرد: در این زمینه هشت شاخص ازجمله آلودگی دریا، تنوع زیستی، وضعیت جوی و … را مشخص کرده و موارد مهم را به اطلاع دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط رساندیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر