شما اینجا هستید

اخبار » تاجیکستان مهد شعر و شاعر پروری

دکتر رفعت عبدالله سلیمان حسین

استاد زبان و ادبیات فارسی و زبان تاجیکی و خوشنویسی اسلامی ازدانشگاه کانال سوئز مصر

بسم الله الرحمان الرحیم         هست کلید در گنج حکیم

به نام آنکه هستی نام از او یافت ، فلک جنبش ، زمان آرام از او یافت

سلام بر سروران محترم و گرانقدر ، سپاس که وقت گرانبهای تان را در اختیار من گذاشتید ، تا در مورد این موضوع مهم و جشن ارزشمند امروز که در تاریخ تمدن کشور عزیز تاجیستکان دارای اهمیت بسیاری است ؛ صحبت کنم ؛ حضورشما بزرگان دراین محفل، موجب شادمانی است.

این جانب دکتر رفعت عبدالله سلیمان حسین، پروفسور و استاد زبان و ادبیات فارسی و زبان تاجیکی و خوشنویسی اسلامی ازدانشگاه کانال سوئز مصر ، مفتخر هستم که درکنفرانس سی امین سالگرد استقلال کشور زیبای تاجیکستان  و به رسمیت شناختن زبان فاخر فارسی ، دراین کشور غیرتمند شرکت کنم  و از محضر شما عزیزان بهره بگیرم .

 این روز خجسته را به همه ی ملت غیور تاجیک ، خصوصا ریاست محترم جمهور ، امام علی رحمان تبریک  و  تهنیت عرض می کنم.

باتوجه  به  اینکه تاجیکستان مهد شعر و شاعر پروریست و از شاعران بزرگی همچون حافظ ، بیدل ، مولانا ، سعدی ، خیام ، فردوسی ، صدرالدین عینی و لاهوتی ، بهره گرفته است ، دراینجا خالی ازلطف نیست که قطعه شعری از یکی از شعرای این مرزوبوم که در وصف زبانِ شیرین فارسی و دری است ، برای شما بزرگواران قرائت کنم:

با نام (لفظ شیرین دری) از کریم رحیم

ای زبان بلعمی و رودکی                مهر تو پرورده ام از کودکی 

شاهنامه باتو آب ورنگ یافت          درجهان ، خَلقَم ز توفرهنگ یافت

ابن سینا در بخارای کهن              کاشت در مرز شفا تخم سخن

با همین املاء ،نظامی زاده بود        برتو ای لفظ دَری، دل داده بود

کلک پرشورکمال اندر خجند            باتو انشا کرد، اشعار بلند

مثل سعدی، جامی شیرین کلام        در معنی سفت با عزم تمام

هی چه آهنگ گوارا می دهی           انجمن را زیب و آرا می دهی

سبز بادا تا ابد، دامان تو                  ای مبارک باد این دوران تو

تا به جان باشد رمق یا که نفس        ما برای رونفت کوشیم و بس

من خیلی خوشحال هستم که برای دومین بار توفیق سفر به این کشور زیبا و توریستی راپیداکردم. در وصف این سرزمینِ زیبا و باشکوه همین بس که در غزل معروفی از رودکی شاعر معروف پارسی گوی ، از پرآب ترین رود آسیای میانه و این طلای ناب وروان آمودریا و یا رود جیحونِ باسخاوت یادکنم، که ازکوههای زیبا وسربه فلک کشیده ی پامیر که همچون خودِملتِ تاجیک ، استوار ومحکم است ، سرچشمه گرفته است.

بوی جوی مولیان آید همی                یاد یار مهربان آید همی

ریگ آموی و درشتی های او               زیر پایم پرنیان آید همی

کشورعزیز تاجیکستان،در بین مسافرانِ ماجراجو محبوبیت زیادی دارد و بعلت مناظر طبیعی و چشم اندازهای باورنکردنی وکوههای زیبا ، دریاچه های روان ، کوههای سربه فلک کشیده و شهرهای بی نظیر ، ابنیه های تاریخی ، مقبره ی مشاهیربزرگی همچون رودکی ، فردوسی ، سعدی وحافظ شیرازی که باعث شکوفایی فرهنگ و زبان فارسی در این خطه شده است ، دل هر رهگذری را می رباید.

ازجمله آثارباستانی ومهمی که حکایت ازتمدن والای این مرزوبوم دارد رامیتوان این موارد رانام برد:

بیرک یا میله ی پرچم تاجیکستان که برای بزرگداشت بیستمین سالگرد استقلال تاجیکستان برپا شده،پارچان،محوطه ی بیرونی کتابخانه ی ملی که نماد استقلال است،بازارشاه منصور،قلعه یامچون که بقایای ارگی شکوهمند؛در امتداد جاده ی ابریشم است ونیز ارگ خُجَند،موزه ی رودکی،مزارشریف،سد نومرک واز مناطق جذاب وزیبای این کشور: دره ی فرغانه ، نگاره ی گراندیس،قله ابن سینا ، دریاچه ی اسکندرکول ، موزه ی تاریخی بهزاد، موزه ی ملی آثارباستانی،منطقه ی سغد(قلعه ی خُجَند) که یکی ازبزرگترین موزه در استان سَغد است و باغ گیاه شناسی ،موزه ی مردم نگاری،پارک رودکی وقلعه ی حصاراست.

که برای شما مردم فهیم تاجیک باعث افتخار ونشانه ی تمدن والای مردم این کشور است.

ونیز شهر دوست داشتنیَ «دوشنبه»،که همچون زُمُردی سبز در قلب تاجیکستان قرارگرفته و از نظرطبیعت وگردشگری واقعا قابل تحسین است واعجاب هر بازدیدکننده ای را برمی انگیزد وشهر فواره ها و تندیس های تاریخی است و مهمتر ازهمه کتابخانه ی ملی تاجیکستان در خیابان رودکی که حکایت از تمدن والای این مرز وبوم دارد. سرزمین  تاجیکستان بخاطر مزیت ارتفاعش به بام جهان نام گرفته است و باعث شده که از کشورهای همسایه اش متمایز شود وتمام این زیبایی ها، دل مسافران راعاشق وشیفته ی خود می کند، البته در این میان نباید تاثیر صمیمیت  ومهمان نوازی عزیزان این خطه رادررشد وشکوفایی تمدن و جذب گردشگری نادیده گرفت.

خدا را شاکرهستیم که ازنظرسیاسی وفرهنگی،کشورتاجیکستان یک کشور استقلال یافته است.

تاریخ به عنوان آئینه ی تمام نمای هویت انسانها،همیشه برای بشریت آموزنده وبستری برای رشد وشکوفایی ملت هاست که کشورتاجیکستان نیز ازاین قاعده مستثنی نبوده است تحولات قرن نوزدهم وبیستم منجربه فاصله گیری آسیای مرکزی ازهویت سنتی خود شد ،به طوریکه سیاستهای متعصبانه ی اسلاوها درمنطقه وتلاش درجهت اشاعه ی فرهنگ سنتی روسی و ارتدوکس وتحمیل مفاهیم انتزاعی کمونیست ها،باعث گسست این جوامع از سنتهای تاریخی و ارزشمند خود شد، ولی خوشبختانه پس از فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی ، تحولات نوینی درکشور تاجیکستان شکل گرفت که همگی مرهون انسجام وهمبستگی ملی مردم تاجیک و تقویت روحیه ی آنان وبسیج نیروها برای دفاع ازسرزمین مادری در مقابل بیگانگان بود، که سرانجام استقلال تاجیکستان رادرسال ۱۹۹۱ رقم زد.

پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی واستقلال تاجیکستان،خوشبختانه ملت های آسیای مرکزی اجازه یافتند،تا به خویشتن خویش بازگشته وهویت اصلی خودراطلب کنند وبه دنبال بازسازی هویت ملی خود برآمدند،که البته با تاکید برعناصرزبانی و نژادی خویشتن بود . تلاش کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان برای ایجاد یک بسترهویتی مستقل ،بالاخره ثمره داد وباعث پیشرفت همه جانبه ی این کشورفرهنگ سالار و رشدوبالندگی آن درزمینه های مختلف آموزشی وفرهنگی واقتصادی و صنعتی شد.

جشن امروز بهانه ای است برای ارج نهادن بر همت و تلاش والای ملت باصلابت تاجیکستان ، که همچون نگینی در عرصه ادبی و فرهنگی آسیای مرکزی می درخشد .

بازهم من به همین مناسبت خجسته و میمون چکیده ای از اشعار شاعر معروف (بانو مغفرت یوسفی) را برای شما اصیل زادگان ارجمند انتخاب کرده ام ، که تقدیم وجود ارزشمند تان می کنم :

تاجیکستانم ، مبارک باشدت جشن و سرور

دولتت بیدار باشد ، کوچه هایت غرق نور

از خدا میخواهمت ای زادگاه عشق و مهر

سهمت از دنیا فقط باشد شکوه بزم و سور

تاجیکستانم ، نبینی هیچ گاهی درد و داغ

دست سرد تیر ماه هرگز نیاید سوی باغ

دوستدارت خانه اش آباد و روشن مثل آب

دشمنت اما حقیر و مستمند و بی چراغ

تاجیکستانم ، ای دیار چشمه ها و کوهسار

هر که بدخواه تو باشد ، می شود رنجور و خوار

می پرستم خاک و باد و آب هر چیز تورا

با تو باشد ملت من سر بلند و کامکار

شکر می گویم که مرا هم وطن ، هم مادری

من چه گویم در ثنایت بس که خود جان و پروری

اعتبار ملت فرزانه ام را دائماً تاثُریا تاثُریا ، تاثُریا می بری

تاجیکستان با تمدن و صلح پرور ، در بسیاری از ویژگی ها با دیگر کشور های اسیای مرکزی متفاوت است و این کشور تنها کشور زبان فارسی در منطقه و اولین کشور مسلمان در این خطه محسوب میشود  .

به طوری که هویت و نماد های تمدن اسلامی از دیر باز در این سرزمن نمود داشته است و ارتباط و فرهنگی و معنوی میان اعراب و فارسی زبانان تاجیک و جهان بینی کهن ، عدالت خواهی واشتراک در رسیدن به ارمانهایشان از دیر باز وجود داشته است ، پس زنده باد مردم تاجیکستان و زندباد مردم مصر

در خاتمه این سخنرانی ، شعری زیبا از عسکر حکیم خدمت شما عزیزان تقدیم میکنم که حاکی از اهمیت و ارزش زبان  و زبان شناسی در کشور تاجیکستان است :

دنیا بجز آن نیست که دنیای زبان        معنا به جز آن نیست که معنای زبان

امروز به دیروز زبان می فخریم            ای کاش نگرئیم به فردای زبان

سپاس از اینکه با صبر و  حوصله به سخنان من گوش فرادادید

به امید اعتلاء و درخشش روزافزون کشور عزیز تاجیکستان

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته


 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر