شما اینجا هستید

اخبار » فرتنگی ممنوع
گروه : اخبار

فِرتنگی ممنوع !

خبربندر: اصطلاح فِرتنگی در گویش مردم گناوه به معنی فریب دادن ، زرنگی بازی در آوردن، فرز بودن است بچه های نسل دهه شصت و قبل از آن که تجربه بازی بومی محلی کُل بشده از بازی های پر از نشاط و هیجان روستای اطراف بندرگناوه را در خاطره دارند با معنی ، مفهوم و کاربرد اصطلاح فِرتنگی آشنایی دارند وقتی یکی از بازیکنان در فاصله کُل زدن ( ضربه زدن به توپ بوسیله چوب ) توسط بازیکن هم تیمی خود ، سعی می‌کند که خود را با سرعت به گانه یا استراحتگاه برساند و سریع برگردد به طوری که از طرف بازیکنان تیم حریف که در زمین بازی هستند باتوپ مورد حمله قرار نگیرد و مجدد خودش حق زدن توپ ( کُل ) داشته باشد . به قولی خودش را حلال کرده باشد .می گویند فِرتنگی کرده ، معمولا در این مواقع مورد اعتراض واقع می شد که هنوز کُل نزدن چرا فِرتنگی می کنید ؟ این مقدمه را گفتم تا عرض کنم این مفهوم آرام‌آرام در دل جامعه در اشکال مختلف نهادینه شده ، مانع جدی برای تحقق نگاه اخلاقی است. برخی از اینگونه رفتارها را در زندگی روزمره به کرات می بینیم یا مرتکب می شویم.
۱- کارمندی که انگشت ورود به سازمان را می زند ورود خود به اداره را ثبت می کند و یواشکی از اداره بیرون می رود دنبال کار شخصی ، سریع بر میگردد که کسی متوجه نشود
۲- وقتی در صف نانوایی و بانک، عجله کردن را بهانه می کنیم
۳- نوبت ویزیت دکتر، خود را به بیماری بدحال می زنیم تا سریع تر ویزیت بشویم
۳- تقلب در مدرسه و دانشگاه وقتی که مراقب حواسش پرت می شود
۴- عبور از لاین مخالف برای اینکه زود تر به مقصد برسیم
۵- کم کاری در محل کار
و.‌‌..
به راستی چرا اینگونه هستیم؟ به این زرنگ بازی تفاخر هم می کنیم ریشه این رفتار در کجاست؟ چه باید کرد ؟
اگربتوانیم بچه هایمان را در سنین قبل از مدرسه و در مدارس آموزش ارزش ها و ضد ارزش ها و هنجارهای درست برآمده از آنها را به صورت اصولی ارائه دهیم و همچنین سطح آگاهی والدین بچه ها را از طریق رسانه های عمومی به خصوص از طریق برنامه های تلویزیون افزایش دهیم، می توانیم در آینده شاهد نسل به مراتب بهتری باشیم.
ضرغام خرمی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر