شما اینجا هستید

اخبار » تولد یک اثر فاخر ادب فارسی توسط استاد حسین جواهری

تولد یک اثر فاخر ادب فارسی توسط استاد حسین جواهری
محمد مظفری
خبر بندر: با انتشار اولین جلد از اثر سترگ “نگره ای بر زبانزدها و اندرزها” اثر استاد حسین جواهری جامعه بزرگ ادبی ایران گنجینه ای دیگر بر داشته های پر افتخارش افزوده شد.
استاد حسین جواهری معلم جامع الاطرافی که با اشراف بر علوم مختلف سالها با تلاش و پژوهش در حوزه شیمی ضمن تالیف ده ها کتاب ریز و درشت در حوزه علم شیمی، شاگردان بسیاری را در حوزه علوم پایه به جامعه دانشگاهی و پژوهشی ایران زمین تقدیم نموده، چند سالی است با تمرکز بر داشته هایش در حوزه ادب فارسی زمینه ساز تولد اثری فاخر را در ادبیات فارسی و همچنین ادبیات عامه ایران زمین به وجود آورده است.
استاد حسین جواهری که فرزند عالم فرزانه شیخ عبدالوهاب جواهری معلم و دانشمند اهل بندرریگ است. و از کودکی ادب فارسی و ادبیات عرب و علوم دینی در پیشگاه پدر فاضلش آموخته است، و بعد ها در مدرسه سعادت بوشهربه کسب علم همت گماشته، اکنون در مرز ۸۰ سالگی با اشراف بر علوم پایه ، ادبیات فارسی، ادبیات انگلیسی ، ادبیات عرب، علوم دینی و … اثری فاخر را تقدیم ادبیات ایران زمین نموده که یقینا تا همیشه به عنوان کتابی مرجع در حوزه آموزش و پژوهش در اختیار ادب پژوهان و علاقمندان ادب فارسی خواهد بود.
استاد جواهری که پیش از این اثر سترگ کتاب چکیده های خامه را با موضوع مصاریع گمشده ادب فارسی در ۸۳۱ صفحه در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسانده است. اکنون کتاب گرانسنگ زبانزدها و اندرزها را با موضوع مثل های رایج در ادب فارسی( برنوشتی بر امثال و حکم) در ده جلد آماده نشر نموده که اولین جلد آن که شامل حرف( آ) می باشد روانه بازار کتاب کرده و قرار است به مروز بقیه جلدهای کتاب جاپ و منتشر شود.
از ویژگی های این اثر مهم در حوزه ادبیات فارسی، جامع بودن آن نسبت به کتاب های همنام خود مانند امثال و حکم دهخدا، فرهنگ ضرب المثل فارسی دکتر حسن ذوالفقاری ،دوازه هزار مثل فارسی دکتر بلورزاده شکوری و… است.
استاد جواهری در این اثر مهم ضمن بیان امثال و حکم در گویش ها ی مختلف اقوام ایران زمین و ساده سازی آنها، سعی برآن نموده تا خاستگاه و بن مایه های مثل های گوناگون و متنوع ادبیات ایران زمین را به خواننده معرفی کند. ضمن اینکه استاد برای هریک از مثل ها، هم ارز انگلیسی و معادل عربی آنها را نیز عرضه نموده است اتفاقی که در هیچ اثر هم نامی دیده نشده و همین ویژگی ها می تواند این اثر را به عنوان کتابی مرجع برای همه دوست داران ادب فارسی در سراسر جهان معرفی نماید.
نکته قابل توجه دیگر در نگارش کتاب مهم” نگره ای بر زبازدها و اندرزها” ، این است که این کتاب نیز همچون اثر مهم پیشین استاد جواهری یعنی کتاب ” چکامه های خامه” انتشار آن در یکی از نشریات چاپ شده در زادگاهش می باشد. اتفاقی که از سال ۱۳۹۷ تا کنون وبصورت پیوسته در هفته نامه “صدای بندر” افتاده و هنوز نیز ادامه دارد.
کتاب ” نگره ای بر زبانزده ها و اندرزها ( برنوشتی بر امثال و حکم( جلد اول) آ نوشته استاد حسین جواهری در ۵۹۶ صفحه و شمارگان چهارصد نسخه توسط انتشارات هلیله بوشهر در تابستان سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده و به زودی با حضور علاقمندان از آن رونمایی خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر