شما اینجا هستید

سرخط خبرها » رویکرد پیشگیری در مبارزه با قاچاق کالا و سوخت/ کشف ۹۵ درصدی قاچاق در گناوه و دیلم
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: فرمانده پایگاه دریابانی گناوه گفت: رویکرد اصلی ما در بحث مبارزه با قاچاق کالا و سوخت پیشگیری است.
به گزارش صدای بندر به نقل ازخبرگزاری مهر، سرهنگ رحمت الله رستمی صبح سه‌شنبه در حاشیه آیین تجلیل از خبرنگاران شهرستان گناوه در دفتر فرماندهی پایگاه دریابانی گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: رویکرد اصلی ما در بحث مبارزه با قاچاق کالا و سوخت پیشگیری است.

فرمانده پایگاه دریابانی گناوه گفت: می توان گفت که در محدوده تحت فرماندهی پایگاه دریابانی گناوه که شامل دوشهرستان گناوه و دیلم می شود بین ۹۰ تا ۹۵ درصد بحث قاچاق سوخت متوقف شده است.

رستمی بیان داشت: حوزه استحفاظی این پایگاه دارای آلودگی زیادی است و متاسفانه برخی سودجویان از لنج های سفاری که ۹۰ درصد مردم شهرستان از طریق آنها معیشت خود را تامین می کنند سوء استفاده کرده و اقدام به قاچاق سوخت و کالا می کنند.

وی ادامه داد: سودجویان چه زمانی که بخواهند خروج کنند و سوخت مازاد را با خود حمل کنند و چه در زمان ورود که بخواهند کالاهای ممنوعه را وارد کشور کنند، باعث وارد آمدن خدشه به وجهه شهرستان های گناوه و دیلم شده و ذهنیت بدی برای مسئولان نسبت به این دو ایجاد کرده است.

وی متذکر شد: علیرغم تلاش های صورت گرفته در زمینه نوسازی خورها، وضعیت خور شهرهای گناوه، دیلم و ریگ به صورت سنتی است و ما یک حوضچه درست براساس ضوابط قانونی در این سه بندر نداریم.

رستمی اضافه کرد: باید حوضچه های لنج های سفاری، صیادی و قایق های تفریحی ما در این بنادر به صورت جداگانه باشد که در حال حاضر حوضچه های یاد شده در این بنادر وجود ندارد و متاسفانه همان حوضچه قدیمی تابه حال بدین منوال در بندر گناوه مانده است.

توسعه زیرساخت‌های بندری گناوه ضروری است

وی تصریح کرد: در شهری مثل گناوه که ارتباطات از طریق دریاست پیش بینی لازم صورت نگرفته و در حال حاضر خور شهرهای گناوه و دیلم گنجایش شناورهایی که ما در حوزه استحفاظی داریم را ندارد و خدای ناکرده اگر آتش سوزی در این خورها رخ دهد واقعا مهار کردن آن سخت است.

رستمی خاطر نشان ساخت: اداره بندر و دریانوردی گناوه متولی خور بندر گناوه است و مانند سایر بنادر دیگر محدوده اطراف خور جزو حوزه فعالیت آن است و بنابراین می بایست اطراف محوطه خور توسط این اداره دیوار یا فنس کشی شود.

وی اظهار کرد: چون در حال حاضر این محدوده به این شکل محصور نشده است، هر کسی با هر گونه وسیله ای در این محدوده تردد می کند و برخی قاچاق چیان و سودجویان از این خلا سوء استفاده کرده و اقدام به قاچاق سوخت می کنند و این وضعیت باعث خدشه دار شدن وجهه شهر گناوه در بحث قاچاق سوخت شده است.

فرمانده پایگاه دریابانی گناوه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم از منظر علمی به جلو حرکت کرده و چشم به افق آینده داشته باشیم، گفت: باید اداره بندر و دریانوردی گناوه ابتدا اقدام به محصور کردن خور بندر گناوه کند تا جلو افراد سودجو گرفته شود و باید پذیرفت که حوضچه فعلی بندر گناوه جوابگوی نیاز انواع شناورهای موجود در آن نیست.

رستمی در ادامه افزود: حق مردم شهر گناوه است که کشتی های کانتینربر با تناژ بسیار بالا وارد بندر گناوه شود اما حوضچه فعلی جوابگو نیست.
ازدحام بالای شناورها در حوضچه بندر گناوه

وی عنوان کرد: همین مسئله محدودیت هایی را در زمینه اشتغال جوانان این شهر موجب شده که نزدیک به ۴ هزار تن جوان بیکار ما در شهر گناوه داشته باشیم و متاسفانه ما در اینجا نه کشاورزی و نه صنعت پویایی داریم.

رستمی ابراز داشت: این عوامل یاد شده باعث شده اند که ما در شهر گناوه شاهد رواج مشاغل کاذب باشیم و در این بین طبیعتا برخی نیز اقدام به قاچاق کالا و سوخت می کنند.

وی خطاب به مسئولان سیاسی شهرستان گناوه و استان بوشهر بیان کرد: نیاز است تا این مسئولان شرایط لازم را برای گسترش فعالیت تجاری و صیادی مردم با توجه به وضعیت فعلی خور گناوه پیش بینی کنند تا شرایط بهتر و مطلوب تری برای مرزنشینان گناوه فراهم شود.

فرمانده پایگاه دریابانی گناوه در پایان گفت: به علت ازدحام بالای شناورها در حوضچه بندر گناوه در برخی مواقع شناور مسافربری که از پایانه مسافربری دریایی گناوه عازم جزیره خارگ است، نیم ساعت برای خروج از حوضچه معطل می شود و این مهم نارضایتی مسافران را به دنبال دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر