شما اینجا هستید

سرخط خبرها » بازگشت «صدرا» به روزهای اوج / در انتظار مشتریان داخلی هستیم
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: با دور جدید فعالیت شرکت صدرا در تعمیر و بازسازی، این شرکت در مسیر بازگشت به روزهای اوج فعالیت خود قرار گرفته است.

به گزارش صدای بندر به نقل ازخبرگزاری فارس ، شرکت صدرا(صنایع دریایی ایران) فعالیت خود را با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال ۱۳۴۷ در بوشهر آغاز کرد و پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ بود که این شرکت حوزه فعالیت خود را به حوزه فراساحل گسترش داد تا دور تازه‌ای از پیشرفت و رونق این شرکت آغاز شود.

فعالیت این شرکت تا جایی بود که این شرکت در سال ۱۳۷۶ موفق به گرفتن گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در زمینه طراحی، ساخت و نصب تاسیسات فراساحلی نفت و گاز، کشتی سازی، ساخت بندرگاه‌ها و حفاظت ساحلی و پل شد و به دنبال آن گواهی‌نامه ایزو ۲۰۰۰-۹۰۰۱ و ایزو ۲۰۰۴-۱۴۰۰۱ را دریافت کرد.

برای نخستین‌بار شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی در سال ۱۳۸۲ اقدام به خرید ۳۵ درصد سهام این شرکت به ارزش ۴۰۷ میلیارد تومان کرد، اما به فاصله شش سال آن را با ضرری هنگفت به دست قرارگاه خاتم‌الانبیا سپرد و این قرارگاه میزان بیشتری از این شرکت را خریداری کرد، به این معنی که ۵۱ درصد سهام صدرا را به بهای ۷۶ میلیارد تومان به این قرارگاه فروخت.

شرکت صدرا که در سال ۱۳۸۸ شرکتی زیان‌ده با حجم بالای بدهی بود، توسط رستم قاسمی وزیر نفت سابق و فرمانده کنونی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ۵۱ درصد سهام آن خریداری شد، تا با خارج کردن این شرکت از صنعت کشتی‌سازی، جلوی زیان‌دهی آن را بگیرد.

در مرداد ۱۳۹۲ قرارگاه خاتم‌الانبیا ۶۲ درصد سهام شرکت صدرا را برای سومین‌بار به یک شرکت خصوصی واگذار کرد. صدرا به یک پیمانکار خصوصی به نام «آباد راهان پارس» که عمدتاً در حوزه ساختمان‌سازی و پیمانگاری نفت و گاز فعالیت دارد، واگذار شد. به دنبال این واگذاری، مدیرعامل پیشین صدرا، مهدی اعتصام جای خود را به فرزاد اناری، عضو هیئت مدیره و معاون اجرایی شرکت «آباد راهان پارس» داد.

حال بعد از گذشت بیش از یک‌سال از واگذاری این شرکت بزرگ به «شرکت آباد راهان پارس»، نمایندگان مجلس به تحقیق و تفحص به صدرا برای روشن‌تر شدن وضعیت این شرکت برآمده‌اند.

شرکت صدرا در مسیر بازگشت به روزهای اوج خود قرار گرفت

به دنبال درخواست این واحد از شرکت صدرا برای بازدید خبرنگاران از تاسیسات آن، با جمعی از خبرنگاران روانه شرکت صدرا شدیم و با اخبارهای زیادی که از این شرکت در چند مدت اخیر شنیده بودیم با این تصور رفتیم که باید کم و کاستی‌ها و راکد شدن آن را پوشش دهیم، اما از بدو ورود به محدوده این شرکت با تحرک و پویایی مشهودی که در این شرکت دیدیم، همه تصورات قبلی نقش برآب شد.

در جریان این بازدید و گفت‌وگو با چند تن از مدیران و کارگران صدرا با خبرهای تازه و جدیدی مواجه شدیم که حکایت از عزم جدی مدیران و کارگران آن برای احیای مجدد شرکت صدرا در بوشهر است.

ترکیه‌ نخستین کشور خارجی و مشتری دور جدید فعالیت شرکت صدرا

شرکت «آباد رهان پارس» در همین مدت کوتاه سه ماهه توانسته با قابلیت‌هایی که از خود نشان داده یکی از شرکت‌های بزرگ ساخت و تعمیر شناور بخش خصوصی کشور ترکیه را در لیست مشتریان خود قرار دهد و هم‌اکنون نیز قصد دارد با قابلیت‌هایی که در خود دید، بازاریابی در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشد و این شرکت را به سال‌های اوج خود برگردانند.

ناظر یکی از شرکت‌های بزرگ کشتی‌سازی ترکیه که با هدف تعمیر شناورهای تحویل گرفته شده از عراق به شرکت صدرا آمده است، در جریان این بازدید اظهار داشت: شرکتی که داریم به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ در نجات کشتی‌های مغروق است.

حقی توکجوی ادامه داد: از زمان فعالیت خود در عراق ۸۰ کشتی را از آب‌های این کشور خارج کرده و به منظور بازیابی توان آنها وارد عمل شده‌ایم و با مطالعاتی که داشتیم صدرا را گزینه‌ای مناسب برای همکاری دیدیم.

صدرا از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است

وی در ارتباط با دلیل انتخاب شرکت صدرا بوشهر بیان داشت: صدرا به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ در تعمیر و بازی شناورها را انتخاب کرده‌ایم تا علاوه بر تعمیر شناورهای خود زمنیه همکاری بیشتر با این شرکت بزرگ در آینده فراهم شود.

تعمیر سه شناور ترکیه تا ۴۵ روز آینده به اتمام می‌رسد

این فعال ترکیه‌ای در تعمیر و بازسازی شناور در ارتباط با ظرفیت‌های شرکت کشتی‌سازی صدرا گفت: این شرکت به دلیل داشتن جرثقیل‌های ثابت و دروازه‌ای و همچنین دستگاه برش اتوماتیک از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و با تامین یک سری امکانات جزئی می‌تواند این شرکت را به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر در امری کشتی‌سازی و تعمیرات به دنیا معرفی شود.

تعمیر شناورهای ۱۵۰ هزار تنی در شرکت صدرا

مدیر شرکت صدرا در منطقه جنوب کشور نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: از تیرماه سال جاری حوضچه خشک(DOCK) شرکت صدرا فعال شده و قابلیت تعمیر انواع شناورها شامل انواع بارج، شناورهای حمل کالاهای عمومی، بارج‌های جرثقیل‌دار، یدک‌کش و بویژه شناورهایی با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن فراهم شده است.

محمد لیراوی بیان داشت: طول حوضچه خشک صدرا ۳۰۰ متر، عرض آن ۵۰ متر و ارتفاع آن نیز ۱۲ متر است و در حال حاضر یک بارج جرثقیل دار دو هزارو ۵۰۰ تنی، یک شناور حمل سکوهای فراساحلی و یک فروند یدک‌کش معمول کار تعمیر آن در حال انجام است و تا دو ماه آینده تعمیر و بازسازی آنها به پایان می‌رسد.

وی تصریح کرد: شرکت صدرا قابلیت مجدد پذیرش شناورهای مختلف در حوضچه خشک را بدست آورده و آماده هرگونه همکاری با شرکت های داخلی و خارجی است.

رونق دو چندان صدرا در گرو استقبال شرکت‌های داخلی

لیراوی خاطرنشان کرد: واحد تعمیرات و بازسازی شناور این شرکت در موضوع زمان و قیمت قابلیت رقابت با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد.
معاون ساخت تولید مدیرعامل شرکت صدرا عنوان کرد: ظرفیت تعمیر و بازسازی شناورها توسط شرکت صدرای بوشهر در کشور منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه روی آوردن شرکت‌های داخلی به تعمیر و بازسازی شناورهای خود در شرکت صدرا صرفه اقتصادی دو چندانی برای آنها دارد، گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، ملی نفتکش ایران از جمله شرکت‌های معتبر داخلی هستند که می‌توانند با روی آوردن به این شرکت رونق آن را دو چندان کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر