شما اینجا هستید

سرخط خبرها » طراحی سامانه اندازه‌گیری ریزگردها در بوشهر
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از طراحی سامانه اندازه‌گیری ریزگردها در استان بوشهر خبر داد.

به گزارش صدای بندربه نقل ازخبرگزاری فارس از بوشهر، حسین دلشب ظهر امروز در نشست بررسی جلوگیری از بروز ریزگرد و عوارض ناشی از آن در بوشهر گفت: عمده دلیل بروز ریزگرد مربوط به کشورهای همسایه از جمله عراق و عربستان است و ایران تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از ورود این سامانه ریزگرد به کشور انجام داده که امیدواریم زمینه برای کاهش ریزگردها فراهم شود.

وی عنوان کرد: استان بوشهر نیز در سال‌جاری و چند سال اخیر تحت تاثیر ریزگردها قرار گرفته و در این راستا اقدامات مختلف فنی انجام دادیم تا اثرات این ریزگردها را کم کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از طراحی سامانه اندازه‌گیری ریزگردها در استان بوشهر خبر داد و گفت: سامانه جامع دورسنجی اپتیکی لیزری به منظور اندازه‌گیری آلاینده‌های گازی و ریزگردها طراحی و ساخته شد.

وی تصریح کرد: این محصول توسط شرکت دانش‌بنیان پرتوافزار لیان در استان بوشهر و با همکاری گروه فیزیک دانشگاه خلیج فارس بوشهر و دانشگاه شیراز توسط اساتیدی از جمله احمد محمدی اسلامی و حمید نادگران و دانشجو امین صفایی ساخته شده است.

دلشب اظهار کرد: با توجه به حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در راستای توسعه فناوری‌های محیط زیست فعالیت می‌کنند اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برای تجاری‌سازی سامانه مذکور با پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پایش محیط زیست، شناسایی و اندازه‌گیری آلودگی‌های محیطی مبنای تصمیم‌گیری در مدیریت زیست محیطی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در روش‌های معمول و رایج اندازه‌گیری و نمونه‌برداری و انجام طیف‌ سنجی از نمونه‌ها به منظور محاسبه غلظت آلاینده‌ها، فرآیند نمونه‌برداری از محل خاصی صورت می‌گیرد، نمی‌توان ناحیه وسیعی از اتمسفر را به‌طور هم‌زمان و پیوسته مورد بررسی قرار داد.

دلشب خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های اخیر در زمینه ساخت و بهبود سامانه‌های اپتیکی لیزری منجر به ظهور شاخه علمی دورسنجی اپتیکی شده و کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف به‌ویژه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، حفاظت از محیط زیست، ریزگردها و نقشه‌برداری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: از مهم‌ترین ویژگی این سامانه دورسنجی اپتیکی لیزری، اندازه‌گیری همزمان و پیوسته چند نوع آلاینده بدون نیاز به نمونه‌گیری، با دقت و حساسیت بالا در حدود PPM و PPT است از این رو تاسیس مرکز دورسنجی اپتیکی در استان بوشهر می‌تواند زمینه توسعه این شاخه علمی و بهره‌مندی از این فناوری در زمینه کاهش و کنترل آلاینده‌ها در سطح کشور و به ویژه در استان‌های صنعتی و تحت تاثیر ریزگردها را فراهم آورد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر