شما اینجا هستید

سرخط خبرها » حماسه زنان لرده دشتستان نگینی بر تاریخ جنگ جهانی اول در جنوب ایران
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر- نویسنده و مورخ بوشهری گفت: حماسه زنان لرده دشتستان نقطه عطف و چون نگینی درتاریخ جنگ جهانی اول در جنوب ایران می درخشد.
به گزارش صدای بندر به نقل از ایرنا، قاسم یاحسینی روز یکشنبه درهمایش حماسه زنان لرده در برازجان افزود: در این حماسه تاریخی شیرزنان لرده دشتستان در مقابل استعمار انگلیس چند زن قهرمان با تفنگ های ساده خود موفق شدند یکی از گروهان های انگلیسی را زمین گیرکنند و تلفات سنگینی بر آنان وارد کنند.

وی اضافه کرد: باید قدر داشته هایمان را بدانیم و این اسطوره های شجاعت، دلیری و عزت را بزرگ بدانیم و به جهانیان شناساند.

این نویسنده و مورخ بنام استان بوشهر بیان کرد: زنان دشتستانی همواره شجاعانه همدوش مردان خود در صحنه ها حضور داشته اند که در اوج خود حماسه لرده را می توان به عنوان یک الگو به زنان معرفی کرد.

یاحسینی گفت: زنان لرده گیسکانی دشتستان مظلوم واقع شده اند و بواسطه این حماسه جاویدی که خلق کردند باید کتاب ها در وصف آنها نوشت و بیش از پیش به جامعه معرفی شوند.

یکی از نودادگان زنان لرده ای دراین همایش گفت: استان بوشهر با توجه به گذشت زمان و تاریخ های مختلف هیچ چیزی نتوانسته بر فرهنگ و اصالتش تاثیر بگذارد.

فریبا نظام زاده افزود: چنانچه که تاریخ نشان داده است، دلیر مردان و شیرزنانی بوده اند که اسمشان در تاریخ هم هنوزماندگار است و نمونه آن حماسه زنان لرده دشتستانی است.

وی گفت: با وجود گذشت بیش از دو قر از حماسه زنان لرده، هنوز هم نام مردان و زنان لرده ای بر زبانها است و این افتخار بسیار بزرگ برای ایران اسلامی و ما زنان است.

نظام زاده افزود: ما امروز به این که از دیارزنان لرده ای هستیم به خود افتخار می کنیم و بار دیگر و درهر شرایطی اگر وقتش بشود در مقابل دشمنان ایران اسلامی هیچ وقت میدان را خالی نخواهیم کرد و حماسه های همچون زنان لرده را علیه استکبار و استعمار و دشمنان ایران اسلامی خواهیم آفرید.

ارتش انگلیس برای تعقیب مبارزان دشتستانی به سمت منطقه لرده در کوه های گیسکان هجوم می برند و در پی درگیری آنها با مبارزان، زنان لرده ای منطقه نیز دوش به دوش مبارزان تفنگ به دست در مقابل حمله انگلیسی ها به مبارزه می پردازند.

شکست سخت انگلیسی ها در مقابل زنان لرده ای تفنگ به دست، درس عبرتی در تاریخ نظامی انگلیس به صاحبان منصبان و سربازان این کشور بود.

این همایش با حضور فرماندار دشتستان، مدیران استانی، تاریخ دانان، مورخان و بازماندگان حماسه لرده در برازجان برگزار شد.

درپایان این همایش از خانواده های زنان لرده ای و تاریخدانان و مورخانی که در مورد این حماسه قلم فرسایی کره اند، تقدیرشد.

شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان در فاصله ۶۵ کیلومتری شرق بوشهر واقع است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر