شما اینجا هستید

اخبار » نشست علمی، تخصصی و کارگاه آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد
گروه : اخبار

صدای بندر: نشست علمی ،تخصصی و کارگاه آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه دانشجویان در مورخ ۴و۵ خرداماه ۹۴ به همت موسسه خیریه طلوع امید تنگستان و با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر ،معاونت دانشجویی و مرکز مشاوره دانشگاه خلیج فارس بوشهر ، پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی استان بوشهر با توجه به شروع فصل امتحانات در خوابگاه دانشجویی امام خمینی ویژه پسران و خوابگاه فاطمیه ویژه دختران برگزار گردید .
در این نشست تخصصی پس از خیر مقدم و تبیین برنامه توسط آقای جعفری مدیر موسسه طلوع امید تنگستان و مسئول واحد پیشگیری این موسسه جناب آقای دکتر گلستانه رئیس مرکز مشاوره دانشگاه خلیج فارس بوشهر به ایراد سخنرانی پرداختند . ایشان با اشاره به نقش مهم دانشگاه ها و آموزش و پرورش در جامعه کنونی تاکیید نمودند این دو سازمان و نهاد آموزشی با ترسیم راهکارهای جدید و ایده سازی نقش مهم و کلیدی در جلوگیری از مصرف مواد مخدر دارند . وی با اشاره به اینکه پیشگیری کم هزینه ترین راه مقابله با هر بحران اجتماعی بخصوص اعتیاد به مواد مخدر است ، به راههای پیشگیری اشاره نمودند و یادآور گردیدند که باورها بخصوص باورهای منفی پایه و اساس ویرانی نوجوانان و جوانان و وارد شدن آنان به منجلاب اعتیاد است .
ایشان به نقش خانواده اشاره نمودند دو فرمودند که خانواده مهمترین سیستم حمایتی به شمار می رود که برخوردهای داخل این سیستم می تواند باعث گرایش و یا عدم گرایش جوان یا نوجوان به اعتیاد شود . وی در ادامه به ویژگی های شخصیتی در افراد اشاره کرد و گفت : شخصیت شخصیت های وابسته به دلیل اینکه برای تصمیم گیری درباره آینده و زندگی خود به دیگران متکی هستند بیشتر در معرض گرایش به مواد افیونی مخدر قرار دارند .
پس از آقای دکتر گلستانه سرکار خانم اکبری زاده کارشناس ارشد روانشناسی از حوزه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سخرانی نمودند . ایشان با اشاره به پایین آمدن سن اعتیاد به سنین دبیرستان و راهنمایی افزودند این زنگ خطری برای جامعه بشمار میرود .ما باید ابتدا دلایل گرایش به اعتیاد را شناسایی و سپس به دنبال راهکارهای برای حل آن مسائل و پیشگیری از اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان باشیم .وی افزود یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری بالا بردن عزت نفس در فرزندان است که میتواند باعث ارتقاء رشد فکری در آنها شود . وی افزایش اعتماد بنفس در فرزندان را از عوامل مهم پیشگیری از اعتیاذ دانست وگفت : یاددادن مهارت های زندگی بخصوص جرات ورزی به فرزندان یکی از عوامل بالابردن اعتماد به نفس است .
از دیگر سخنرانان این نشست علمی جناب سروان عبد علی از پلیس ستاد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی استان بودند که ایشان ابتدا به اثرات زیانبار مواد مخدر اشاره نمودند و در ادامه به آشنایی دانشجویان با انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی و تاثیرات منفی آن بر سیستم فیزیولوژیکی و روانی انسان پرداختند . سروان عبد علی درادامه اشاره کردند که اعتیاد یک بیماری روانی است و بر پیشگیری از مصرف اولیه و تفننی انواع مواد مخدر در اقشار مردم خصوصا دانشجئیان تاکید نمودند . همچنین متذکر شدند که الگوی مصرف در کشور از مواد مخدر سنتی به سمت مواد صنعتی مانند آمفتامین ها از جمله شیشه و افزایش مصرف الکل تغییر کرده است .
در ادامه این کارگاه آموزشی و نشست تخصص سرکار خانم شجاع الدین کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی از معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بوشهر ، به آسیب های نوظهور اشاره نمودند که تخریب و ویرانی آنها به مراتب بیشتر از مواد مخدر است . ایشان به فرایند اجتماع محور اشاره نمودند و خواستار حرکت خودجوش خود دانشجویان برای پیشگری از آسیب های اجتماعی شدند . ایشان ادامه دادند وجود مشکلات عمده در سیستم حمایتی خانواده از دلایل مهم ظهور آسیب های اجتماعی بخصوص اعتیاد در افراد است . چنانچه فرد از سیستم حمایتی قوی در داخل خانواده برخوردار باشد علاوه بر افزایش حس اعتماد به نفس باعث امید به زندگی بیشتر می شود .
از دیگر سخنرانان این کارگاه علمی ، تخصصی جناب آقای ترکمان منش دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر بود . ایشان ابتدا دلیل برگزاری این نشست در محیط دانشگاهی را استفاده از ظرفیت علمی اساتید و دانشجویان در امر پیشگیری دانست و یادآور گردید که هر موقع ما دست نیاز و یاری به سمت محیط های فرهنگی و علمی دراز نمودیم پاسخ مثبت دریافت نمودیم چرا که اگر محیط دانشگاه ها و خوابگاههای دانشجویی آلوده باشد دیگر تلاش در امر پیشگیری و درمان راه رفتن در تاریکی است و سرانجامش به بیراهه می انجامد . در ادامه ایشان به آمار کشفیات مواد مخدر در کشور و استان بوشهر پرداختند و متذکر شدند که در ابتدای شروع سال جدید و با توجه به شروع فصل امتحانات ما موفق به کشف ۷ میلیون قرص روانگردان شدیم که اگر چنانچه این داروها وارد سیستم خوابگاهی و دانشگاهی میشد مصیبتی بزرگ به بار می آورد . آقای ترکمان منش نیز بتا اشاره به پایین آمدن سن اعتیاد این خطر را متوجه دانشجویان کرد که دام اعتیاد برای شما نوجوانان و جوانان گسترده شده و تنها با یادگیری راهها و تکنیک های مقابله با بحران می توانید با آن مبارزه جدی کرد . دبیر شورا در ادامه افزودند انشاء ا… و با کمک شما دانشجویان و اساتید حوزه روانشناسی و پیشگیری این نشست ها ادامه خواهد یافت .
در پایان با توجه به طرح مسابقه پیشگیری از اعتیاد به تعدادی از دانشجویان دختر و پسر جوایز نقدی پرداخت گردید .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر