شما اینجا هستید

اخبار » صعود خزنده موارد ابتلای جدید / تعداد متوفیان در آستانه ۷۸۰۰۰ نفر

بررسی آمار کلی ارایه شده از سوی وزارت بهداشت به این نکته اشاره دارد که تمامی شاخص‌های پیک‌چهارم نسبت به ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ روند نزولی به خود گرفته‌ و ظاهرا از این پیک  عبور کرده‌ایم؛ اما ادامه شیب ملایم افزایش تعداد بیماران و موارد فوتی تاکیدی براین نکته است که هنوز حرکت زیرپوستی کرونا در کشور ادامه دارد.

این درحالی است که مقایسه دوره‌ای و نقطه‌ای آمارها در یک هفته گذشته نشان می‌دهد ویروس منحوس آنهم از نوع جهش یافته همچنان زیرپوستی مشغول فعالیت بوده و در برخی از مناطق دوباره خیز صعودی شدن به خود گرفته تاجایی که این نگرانی وجوددارد شعله‌های کوچک فعلی بیماری در گوشه و کنار کشورمان یکباره به بحرانی نگران کننده یا پیک پنجم در سراسر ایران تبدیل شود.

به‌صورتی که تعداد شناسایی موارد جدید ابتلا  روز جمعه گذشته ۲۴ اردیبهشت؛ ۱۰۱۴۵ نفر ثبت شد؛ اما همین شاخص دیروز ۲۸ اردیبهشت با رشدی کمی بیشتر از ۳۷ درصد رقمی معادل ۱۳۹۳۰ نفر اعلام شد. رقمی که حکایت از همان حرکت زیرپوستی اما صعودی ویروس منحوس در کشورمان دارد.

البته نباید فراموش کرد براساس رفتارهای گذشته ویروس منحوس در پیک‌های قبلی فراز و فرودهایی در بخش تعداد متوفیان و موارد ابتلای جدید ثبت شده و این روند بدون تردید در پیک جدید هم ادامه دارد، اما واقعیت امر اینجاست که تعیین کننده فاصله یا موج‌های سینوسی این فراز و فرودها همراهی هموطنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در سراسر کشور بخصوص کانون‌های احتمالی جدید است.

۱۵ ماه یکه‌تازی ویروس منحوس و افزایش متوفیان

براساس اخبار رسمی تقریباً نزدیک به ۱۵ ماه است که ویروس منحوس در کشورمان یکه‌تازی می‌کند و با فراز و فرودهایی که در بخش سلامت جامعه ایجاد کرده تعدادی از هموطنانمان را به کام مرگ کشانده است.

در این زمینه اگرچه کادر درمانی با تمام توان و امکاناتی که در اختیار داشتند خالصانه در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در انواع مختلف ایستادگی کردند اما به دلیل شرایط بیماری در این دوره شاهد فوت تعدادی از هموطنان بوده‌ایم که آمارهای رسمی نشان می‌دهد تا روز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ رسماً ۷۷۵۳۲ نفر براثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

بررسی دقیق آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد نرخ فوت بیماران مبتلا به کرونا در ایران هم‌اکنون نزدیک به ۳٫۳ درصد ثبت شده است که با یک حساب سرانگشتی از ۱۵ ماه دوره همه‌گیری کرونا در کشور در می‌یابیم که روزانه نزدیک به ۱۶۸ مورد فوت و در طول دوره یاد شده هر ماه ۵۱۶۹ نفر فوتی ناشی از کرونا ثبت شده است.

از این رو با درنظر گرفتن روند ادامه همه‌گیری در کشور و سیرنزولی بسیار کند برخی استان‌ها در پیک چهارم احتمال عبور تعداد موارد فوتی از مرز ۷۸۰۰۰ فوتی تا پایان اردیبهشت ماه دور از انتظار نیست و بیانگر این نکته است که سرعت بیشتر واکسیناسیون و البته همراهی هموطنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است، چون ویروس منحوس چموش‌تر و سرکش‌تر از گذشته شده است.

بیماریابی فعال و غربالگری مهمترین نکته در شرایط فعلی

به‌هرحال اگر از تمام فراز و فرودها، اخبار نگران کننده کرونا و افزایش تعداد متوفیان دوران همه‌‌گیری یا ورود انواع ویروس جهش یافته در کشورمان بگذریم نکته‌ای که می‌تواند سرنوشت مدیریت همه‌گیری کرونا را تعیین کنند بعد از واکسیناسیون؛ بیماریابی فعال و غربالگری است.

سعید نمکی وزیر بهداشت در این زمینه اظهار کرد: در شرایطی که احتمال ورود ویروس‌های جهش یافته آفریقایی و هندی وجود دارد بهترین راهکار به‌خصوص در استان‌های جنوبی و مرزی  بیمار یابی فعال و غربالگری است، چون با اجرای این سیاست مانع از دست به دست شدن ویروس از طریق فرد الوده به سایر افراد می‌شویم و در واقع چرخه انتقال شکسته می‌شود.

نمکی همچنین افزود: در چنین شرایطی روند ورود بیماران جدید به مراکز درمانی کاهش قابل توجهی را تجربه می‌کند و امکان ارایه خدمات دقیق‌تر و بهتر به بیماران بستری ایجاد می‌شود و نهایتا مدیریت شرایط بسیار کم‌هزینه‌تر و بهتر از گذشت خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر