شما اینجا هستید

سرخط خبرها » گوجه کاران دیری: مشتری نداریم!
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: کشاورزان گوجه کارشهرستان دیر (Dayyer) استان بوشهر می گویند: با وجود دریافت وام و زحمت وهزینه زیاد برای کشت و تولید گوجه فرنگی اکنون با مشکل نبود مشتری برای فروش محصول خود روبه رو شده ایم.

یه گزارش صدای بندر ؛آنان روزسه شنبه با مراجعه به خبرنگار ایرنا دربندردیر بیان کردند: برای کشت و تولید گوجه فرنگی سرمایه زیادی که بخش عمده آن وام بانکی است هزینه کرده ایم و تا خرخره در بدهکاری هستیم اما اکنون که فصل برداشت و فروش محصول فرارسیده است، مشتری نداریم.

یک کشاورز شهر آبدان شهرستان دیر که مرکز تولید گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر است گفت: به علت نبود مشتری محصول تولیدی روی دستمان مانده و اگر چاره ای اندیشیده نشود باید آنها را دور بریزیم.

محمداحمدی افزود: قیمت تمام شده تولید یک کیلوگرم گوجه فرنگی از مرحله کاشت تا برداشت در این منطقه چهارهزار و۵۰۰ ریال است این در حالی است که اکنون نرخ فروش این محصول در منطقه به دوهزار ریال کاهش یافته است.

یکی دیگر از کشاورزان روستای لمبدان گفت: با مشارکت ۱۰نفر از بستگان با هزینه یک میلیارد ریال در سطح ۱۰هکتار زمین گوجه فرنگی کشت کرده ام اما اکنون با مشکل مشتری و فروش محصول روبه رو هستم.

حبیب زبیری افزود: با توجه به این که بیشتر هزینه های انجام شده برای کشت و تولید گوجه فرنگی را از طریق وام بانکی و قرض تامین کرده ام تا خرخره بدهکار هستم.

وی از مسوولان استان بوشهر خواست برای جلوگیری ازخسارت محصول گوجه فرنگی اقدام سریع تری انجام بدهند.

زبیری اضافه کرد: هر کشاورزی که دراین شهرستان فعال است پنج تا ۱۰ هکتار گوجه فرنگی کشت کرده است ودر صورتی که مشتری نباشد کشاورزان ضررهای هنگفتی می کنند.

رییس شورای اسلامی بخش مرکزی دیرگفت: این مشکل کشاورزان این منطقه را نگران کرده است طوری که با توجه به هزینه زیاد این محصول و تسهیلات بانکی آنان با مراجعه مکرر به دفتر شورای اسلامی نگرانی خود را اعلام می کنند و خواستار حل مشکل خود هستند.

علی الگامه بیان کرد: شورای اسلامی نیز جز مکاتبه و نامه نگاری کاری از دستش برنمی آید و از مسوولان استان بوشهر و کشور درخواست داریم که هرچه زودتر نسبت به برطرف کردن این مشکل کشاورزان منطقه از طریق خرید تضمینی یا توافقی محصول گوجه فرنگی برای کاهش نگرانی کشاورزان و جلوگیری از متضرر شدن بیشتر آنان اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر گفت: با توجه به این که هرسال در این فصل بازار محصول گوجه فرنگی نوسان دارد و این محصول در بازار داخلی اشباع می شود نگرانی هایی برای کشاورزان گوجه کار این منطقه ایجاد می شود.

عیسی محمددوست افزود: نگرانی کشاورزان وجود دارد و ومسوولان باید برنامه برای کشت تنظیم کنند تا افزایش و کاهش محصول گوجه فرنگی یا قیمت آن در کشور نگرانی برای کشاورزان نداشته باشد.

وی اضافه کرد: اکنون فقط هزینه برداشت هرکیلو گرم محصول گوجه فرنگی بالای دوهزار ریال برای کشاورز تمام می شود این درحالی است که کارخانه های رب گوجه فرنگی تمایلی برای خرید محصولات کشاورزان حتی با این قیمت نیز ندارند.

وی افزود: حدود هشت هزار و۵۰۰هکتار اراضی شهرستان دیر زیر کشت محصول گوجه فرنگی قرارگرفت که پیش بینی می شود بیش از ۳۵۰ هزار تن محصول تولید در این منطقه تولید شود.

در شهرستان دیر حدود ۱۰ هزار کشاورز فصلی ودایم روی یکهزارو ۲۵۰حلقه چاه کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر