شما اینجا هستید

گفتگو » خلیل سوقی: رنــگ باختــگی تعـصب در فـوتبـال امـروز
گروه : گفتگو

گفتگــو از: اسماعیـل کشتکــار

– بیوگرافی لطفاً؟ خلیل سوقی متولد ۱/۱۱/۱۳۴۲ شهرستان گناوه.

– فوتبال را از کجا و چه سالی شروع کردید؟ فوتبال را از سال ۱۳۵۳ از تیم محلاتی شهربانی شروع کردم و در سال ۱۳۵۹ به تیم پاس پیوستم.

– تفاوت فوتبال امروز با فوتبال دیروز؟ در گذشته غیرت و تعصب حرف اول را در فوتبال می زد و ورزشکاران در اوج بی پولی و عدم امکانات با غیرت بازی می کردند و با جان و دل از خود مایه می گذاشتند تا از زمین سربلند بیرون بیایند من خاطرم هست هر زمانی بازی را واگذار می کردیم تا ۴۸ ساعت هیچکس از خانه بیرون نمی آمد ولی امروزه با توجه به زمین مناسب و اردوهای ورزشی متأسفانه تعصب رنگ باخته و بازیکنان فقط به فکر پول و ساق خود هستند.

– چرا تعصب در فوتبال امروز کم شده؟ از روزی که پول های آنچنانی وارد ورزش فوتبال گردید کم کم تعصب کمرنگ گردیده و ورزشکار فقط به فکر گرفتن پول بوده تا فوتبال با تعصب.

– اولین مربیان شما؟ در رده جوانان ابراهیم شهری و در رده بزرگسالان آقایان کاظمی، پناهی نسب و خالقی.

– فوتبال الان را می پسندید یا فوتبال زمان خودتان را؟ فوتبال زمان خودمان را چون علاوه بر تعصب همدلی در بین بازیکنان بیشتر به چشم می آمد بازیکنان اکثر مواقع با هم بودند و ارتباطات خانوادگی نزدیکی با هم داشتند.

– بهترین های دوران خودتان؟ صدراله شمسی آزاد، ابراهیم شهری، جلیل سوقی، علی سامخانی و سردار صیدعالی.

– آمار گل های زده تان؟ حدود ۵۰ گل.

– نقاط قوت و ضعف خود در زمان فوتبالی؟ با توجه به اینکه از نظر بدنی لاغر بودم ولی شوت های خیلی خوبی می زدم و نقطه ضعفم در برگشت هایم تا اندازه ای ضعیف بودم.

– بهترین بازیکنی که در مقابل خودتان دیدید؟ علیرضا افتخاری.

– الگوی ورزشی شما؟ مرحوم پرویز دهداری.

– بهترین سال ورزشی شما؟ سال ۱۳۶۳ که قهرمان باشگاهی گناوه شدیم، قهرمان جام وحدت مال قائد، قهرمان جام چهارجانبه شهدای گرگی پور و شیری و نایب قهرمان جام شهدای سعدآباد.

– در حال حاضر فعالیت ورزشی هم دارید؟ با توجه به اینکه تمام سال های جوانی را در فوتبال بودیم و به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردیم تا اندازه ای از زندگی عقب افتادیم بنابراین جبران گذشته باعث دوریمان از ورزش گردیده است.

– فکر نمی کنید عدم حضور شما باعث ضربه خوردن به فوتبال شده است؟ خیر، چون کسانی دیگر هستند که بتوانند پاس را اداره کنند.

– در چه تیم هایی بازی کرده اید؟ در تیم پاس و پرسپولیس.

– بهترین بازی خودتان را بخاطر دارید؟ بله، بازی با تیم متحد تهران در بندر گناوه.

– نقش اخلاق در ورزش چقدر تأثیرگذار است؟ اصل ورزش بر پایه اخلاق و جوانمردی بنا شده است و ورزش است که انسان را از ناهنجاری های اجتماعی باز می دارد و با این تفاصیل همیشه ورزشکاران با اخلاق به چهره های ماندگاری تبدیل شده اند زیرا بداخلاقی با روح ورزش منافات دارد، شما به مرحوم پرویز دهداری و جهان پهلوان تختی نگاه کنید متوجه این اصل مهم خواهید شد.

– شما در زمینه ورزشی مشوقی هم داشتید؟ مشوق آنچنانی خیر، ولی با دیدن بازی های بازیکنان قدیم گناوه شیفته ورزش فوتبال شدم.

– دلیل افت فوتبال گناوه را در چه می دانید؟ نبود امکانات کافی و عدم اسپانسرهای کافی برای تیم ها.

– برای بهبود فوتبال چه پیشنهادی دارید؟ با توجه به نبود امکانات و هزینه های بالا در زمینه تیم داری بایستی شرکت ها و کارخانجات بعنوان اسپانسر در فوتبال ورود کرده و مشکلات را تا اندازه ای حل نماید.

– به غیر از ورزش به چه چیزی علاقمند هستید؟ به خانواده و دو فرزندم خیلی علاقمند هستم.

– پدر فوتبال گناوه را چه کسی می دانید؟ آقای پوربهی پدر فوتبال گناوه و آقای مرحوم حسنعلی هنرکار پدر فوتبال پاس گناوه.

– از اینکه در ورزش ها فوتبال را انتخاب کردید پشیمان نیستید؟ خیر، چون از طریق فوتبال دوستان بسیار زیادی چه در  شهرستان و چه در سطح کشور پیدا کردم و توانستم انسانی مفید برای جامعه باشم.

– یک خاطره تلخ و شیرین لطفا؟ خاطره شیرینم مربوط به سال ۶۰ می باشد که در آن سال تیم پاس در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان قهرمان شهرستان گناوه شد و تلخ ترین خاطره ورزشی هم مربوط به فوت دروازه بان تیم پاس مرحوم خرم طاهری که یکی از بهترین دوستانم بود می باشد.

– طرفدار کدام تیم های داخلی و خارجی هستید؟ در ایران پرسپولیس، در خارج باشگاهی بارسلون و تیم ملی برزیل.

– اگر به چندین سال قبل برگردید چه چیزی را در زندگی تان تغییر می دهید؟ شکر خدا به آنچه خواسته ام رسیده ام و دلیلی برای تغییرات نمی بینم.

– چرا نسل جوان ما نمی توانند جایگزین خوبی برای نسل گذشته باشند؟ چون نسل گذشته با تمام کمبودها با تعصب و بدون هیچگونه چشمداشتی فقط برای دل خود بازی می کردند و شکست برایشان خیلی سخت بود ولی نسل جدید هیچ یک از این فاکتورها را ندارد.

– آخرین بازی که در استادیوم دیدید؟ خیلی کم به استادیوم می روم.

– پاس با این سابقه در چند سال اخیر دچار افت شده است، چرا؟ چون حمایت کننده مالی خوبی ندارد.

– در حال حاضر تیم پاس به دست کیست؟ مرتضی خضری.

– آیا حال و روز امروز پاس خیانت به بازیکنان گذشته این تیم نیست؟ خیر، زیرا با توجه به اینکه هزینه تیم داری بالاست و حامیان مالی خوبی هم وجود ندارد اسم پاس هم برای ما یک دنیا ارزش دارد.

– قدیمی های پاس قصد سر و سامان دادن به این تیم را ندارند؟ در جریان این موضوع نیستم.

حرف آخر؟ جا دارد از هفته نامه خوب شما تشکر کنم از اینکه بنده را مورد لطف قرار داده و همیشه به یاد پیشکسوتان فوتبال هستید، همچنین از تمام کسانی که در زمان بازی کردنم چه در تیم پاس و چه در پرسپولیس به من کمک کردند تشکر و قدردانی می نمایم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر