شما اینجا هستید

اخبار » محوطه باستانی هفت هزارساله چهارروستایی به حال خود رها شده است.
گروه : اخبار

محوطه باستانی هفت هزارساله چهارروستایی به حال خود رها شده است.
خبربندر: نویسنده و پژوهشگر گناوه ای از بی توجهی به داشته های تاریخی بخصوص محوطه تاریخی چهاروستایی با قدمت هفت هزار سال انتقاد کرد.
به گزارش خبر بندر، محمد مظفری نویسنده و پژوهشگر گناوه ای در همایش نقش تاریخ ، فرهنگ و سنت در توسعه شهری که به همت فرهنگ سرای شهرداری گناوه برگزار شده بود گفت: حفاظت از داشته های تاریخی و میراث ملموس و ناملموس استان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه: در مسیر توسعه هر کشور مترقی، داشته های فرهنگی، و تمدن و پیشینه تاریخی، از ابزار مهم توسعه تلقی شده و به آن توجه می شود افزود: انتظار این است که در کشور مو استان بوشهر نیز به این مهم توجه بشود.
مظفری با بیان اینکه حفظت از میراث فرهنگی در شهرستان گناوه جدی گرفته نمی شودریا، وضعیت آثار قدیمی و تاریخی را در شهرستان گناوه اسفناک دانست.
وی گفت: محوطه تاریخی باستانی چهارروستایی در جنوب شرقی بندر گناوه با قدمت هفت هزار سال این روزها به حال خود رها شده و در آن کشت گندم انجام می شود!
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۱ از سوی باستان شناسان ایرانی کاوشی در این محوطه تاریخی صورت گرفته و بر اساس آثار یافت شده ای مثل سفال، ابزارسنگی ، سنگ ساب و گور و اسکلت مردگان، قدمت آن را به دوره باکون نسبت داده اند. افزود: متاسفانه نه تنها برای حفظ و حراست از این مجموعه تاریخی اقدامی صورت نگرفته بلکه در وسط این محوطه ضمن درختکار و راه نیز کشیده شده است!
وی افزود دیگر آثار تاریخی گناوه نیز وضعیتی بهتر از این نداشته و به حال خود رها شده اند.

ماندنی عربزاده پژوهشگری و مورخ گناوه ای نیز در این نشست با تشریح وضعیت تاریخی شهرستان گناوه در طول تاریخ گفت: گناوه در مسیر تاریخی خود از بنادر مهم ایران زمین بوده است.
وی بر اساس شواهد در دوره عیلامی و ادعای وجود معبد کیریریشا ایزدبانوی تمدن عیلام و همسر ناپیریشا، خدای بزرگ عیلام در گناوه ، و حضور دریاسالار بزرگ یونانی واز سرداران سپاه اسکندر در دوره هخامنشی در گناوه می توان این شهرستان را از مراکز مهم تجاری و دریایی ایران زمین در دوره عیلامی و هخامنشی عنوان نمود.
عرب زاده با بیان اینکه در حال حاضر نه تنها از آثار تاریخی این شهرستان تعداد معدودی باقی مانده، متاسفانه نسل جدید ما حتی نام آنها را نیز نمی داند.
وی مقبره بی بی مریم را از آثار تاریخی شهرستان می داند که برای نگهداری و ثبت آن اقدامی نشده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر