شما اینجا هستید

سرخط خبرها » لزوم تهیه طرح جامع جنگل تل چیتی گناوه/ ادامه واکنش‌ها به تخریب جنگل تل چیتی
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: پس از تخریب غیرقانونی و برداشت ماسه در بخشی از جنگل تل چیتی در ساحل شهر گناوه اینک مردم و مسئولان خواستار تهیه و ارائه طرح جامع جنگل تل چیتی با اولویت حفظ محیط زیست این جنگل و با محوریت گردشگری شده اند.
به گزارش صدای بندر به نقل از خبرگزاری مهر، حدود یک ماه پیش برخی ماشین آلات با ورود به جنگل تل چیتی در ساحل این شهر اقدام به برداشت ماسه و تخریب محیط زیست این بخش کردند.

این اقدام مورد شکار چشمان تیزبین دو تن از حامیان محیط زیست قرار گرفته و آنها با اطلاع رسانی گسترده در شبکه های اجتماعی مردم و مسئولان را در جریان امر قرار دادند و کمتر از دو ساعت با ورود فرماندار شهرستان به این مسئله از تغییرات بیشتر جلوگیری شد.

جنگل تل چیتی نگین سبز ساحل گناوه قلمداد می شود و پناهگاه امنی برای پرندگان بومی و دریایی مهاجر به ساحل شهر گناوه به شمار می آید که علاوه بر اینها زیستگاه چندین گونه جانوری نیز است و از پوشش درختی درختان گرمسیری برخوردار است.

این جنگل در تعدیل دمای هوا در ساحل شهر گناوه نقش کم نظیری ایفا می کند که متاسفانه در سالیان اخیر بخش هایی از آن تخریب شده و تبدیل به باغ شهری، نهادها و … شده است که همین امر زنگ خطر را در زمینه نابودی کامل جنگل را به صدا درآورده و مردم و مسئولان به همین علل خواستار تهیه طرح جامع جنگل تل چیتی توسط شهرداری بندر گناوه شده اند.

تل چیتی از زیباترین پدیده های محیط ساحلی شهر گناوه است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های گناوه و دیلم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت بسیار جنگل تل چیتی اظهار داشت: در کنار سرعت سرسام آور تکنولوژی و توسعه شهری و رشد انکار ناپذیر مدرنیته در زندگی امروز، تنها پدیده ای که در نیم قرن اخیر می خواهد و دوست دارد که سالم، پرطراوت و حیات بخش بماند همین جنگل تل چیتی است.

محمد تولیده گفت: تپه های ماسه ای یکی از زیباترین و مشخص ترین پدیده های محیط ساحلی شهر گناوه است که شهروندان گناوه در گویش محلی به آنها تل چیتی می گویند.

تولیده بیان داشت: تل چیتی از خرده صدف ها، اولیت و پوسته روزنه داران تشکیل شده است که برای جلوگیری از ورود ریزگردها آن به منازل مسکونی حدود ۵۰ سال پیش درختکاری شده است که امروزه به جنگل تل چیتی مشهور شده است.

وی ادامه داد: سالیان درازی است که از نعمت کرانه پر برکت دریا بهره گرفته ایم و نقش خلقت خداوندی را در تابلوهای رنگین جنگل تل چیتی نظاره کرده ایم و حالا زمان آن است که این جنگل دست کاشت زیبا را به پایگاه آشتی مردم با طبیعت کم نظیر آن تبدیل کنیم.

تولیده اضافه کرد: جنگل تل چیتی شهر گناوه دارای پتانسیل های بالقوه در زمینه گردشگری است که می توان با بالقوه ساختن آنها از این توانمندی ها استفاده بهینه کرد.

وی با اشاره به برخی توانمندی های تل چیتی افزود: از جمله توانمندی های این جنگل می توان به شن درمانی، ایجاد فضاهای ورزشی چون اسب سواری و …، ایجاد کمپینگ‌های تفریحی، ایجاد باغ وحش به صورت طبیعی با بهره گیری از نظرات کارشناسان امر در این زمینه و فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز در سایر زمینه ها اشاره کرد.

تل چیتی تنفس حیات و دریا و ساکنین شهر را به‌هم پیوند می‌زند

تولیده خطاب به کسانی که به این جنگل به دید اقتصادی نگاه می کنند، ابراز داشت: بهترین زمینه اقتصادی و سرمایه گزاری در جنگل تل چیتی و اراضی را می توان در در حوزه گردشگری خلاصه کرد و باید حفظ محیط زیست این جنگل برای همه و به ویژه مالکان اراضی آن در درجه نخست اهمیت باشد.

وی تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور جنگل تل چیتی به لحاظ زیست محیطی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است و دارای پوشش گیاهی و جانوری غنی و منحصر به فرد بوده است.

تولیده با اشاره به برخی گونه های جانوری در این جنگل گفت: انواع و اقسام پرندگان و جانوران از قبیل شغال، مار جعفری، مار شتری، تیرمار، انواع عقرب، خرگوش، خارپشت بیابانی، سارگپه و … در این جنگل زیست می کرده اند که متاسفانه در حال حاضر تعداد کمی از این گونه ها در این جنگل یافت می شود.

وی خاطر نشان ساخت: یکی از وظایفی که اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان گناوه در خصوص جنگل تل چیتی بر عهده دارد و تا آن جا که امکان داشته این است که این مکان را بهترین شکل مدیریت و هدایت کند؛ به گونه ای که هیچگونه مشکل زیست محیطی برای زیبایی و طراوات آن پیش نیاید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های گناوه و دیلم در پایان گفت: می شود گفت که جنگل تل چیتی فصل مشترک بین دریا و ساکنین شهر گناوه است و تنفس حیات و دریا و ساکنین شهر را بهم پیوند می زند و اگر فارغ از هر گونه چشم‌داشت مادی وارد این جنگل شده و به سمت دریا حرکت کنیم، تجلی‌گاه مهر ایزدی را خواهیم دید.

طرح کاربری جامع جنگل تل چیتی تدوین شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر گناوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه تخریب جنگل تل چیتی اظهار داشت: درجلسات گذشته شورای شهر گناوه بر ضرورت پیگیری هر چه سریع تر مسئله تل چیتی توسط شهرداری گناوه تاکید شد که شهردار نیز در این نشست حضور داشت.

زهرا عرب‌زاده گفت: نباید فقط به مانند سنوات گذشته فقط به برگزاری اندک جلسات بدون نتیجه در این زمینه اکتفا کرد.

عرب زاده با اشاره به لزوم تهیه طرح جامع جنگل تل چیتی بیان داشت: دراین زمینه پیشنهاد می کنم که شهرداری طرح کاربری جامع مدون که موقعیت بخشی مسکونی و گردشگری در آن رعایت شود، را برای این جنگل تهیه کند.

عضو شورای شهر گناوه در ادامه افزود: جلب رضایت شهروندان از لحاظ ساختار موجود در این منطقه و جلوگیری از حرکت شن‌های روان به درون شهر نیز ضروری به نظر می‌رسد.

عرب زاده اضافه کرد: نیاز است توجه به حق مالکین، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و حق السهم شهرداری از تفکیک اراضی در مورد رسیدگی به مسئله جنگل تل چیتی مد نظر قرار گیرد.

وی هماهنگی سازمان های درگیر در این امر را بسیار موثر و ضروری دانست و تاکید کرد: جنگل تل چیتی که به موازات قسمت شمالی ساحل گناوه امتداد یافته است دارای موقعیتی ویژه به لحاظ وسعت و همجواری با دریاست.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر گناوه در پایان گفت: در مورد برداشت ماسه از اراضی تل چیتی باید بگویم که هر گونه بهره برداری تا هنگامی که کاربری اصولی در این نقطه قانونمند نگردیده توسط اشخاص حقیقی وحقوقی قانونی نیست.

تل چیتی در زمان پهلوی دوم برای جلوگیری از ورود ماسه به شهر ایجاد شد

فعال برجسته زیست محیطی شهرستان گناوه با اشاره به تخریب بخشی از جنگل تل چیتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نمی دانم چرا دست از جان این جنگل بی رمق و نیمه جان نمی کشند و هر روز خبر می رسد که گوشه ای از آن را مثل گوشت قربانی تخریب می کنند و از قبل آن به منفعت زود گذری می رسند.

محمدرضا خدری گفت: جنگل تل چیتی در زمان پهلوی دوم برای جلوگیری از ورود ماسه بادی به درون شهر ایجاد شد و تا ۱۰ سال پیش هم چون بکر و دست نخورده بود برخی حیوانات مثل روباه و خرگوش و سمور در آن زندگی می کردند.

خدری با اشاره به توسعه ساخت و سازها در همجواری این جنگل و احداث چند خیابان در کنار این جنگل بیان داشت: اما با پیشرفت شهر و همچنین ایجاد خیابان ساحلی و افزایش رفت آمد به این محل دیگر خبری از آن حیوانات نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر هنوز هم درختان دست کاشت آن محل نقش حیات بخش خود را در آن مکان به خوبی ایفا می کنند، اما مجاورت این منطقه با خیابان و پارک ساحلی ارزش مادی آن را به شدت بالا برده تا جایی که قابل قیمت گذاری نیست و همین موضوع باعث شده تا افراد سودجو به هر طریق دنبال کسب سود و ثروت خود باشند.
خدری اضافه کرد: در سال های اخیر چندین نقطه از این جنگل کم نظیر و اراضی تل چیتی به احداث نهادها و نه پروژه های گردشگری با تملک زمین ها اختصاص یافته و در این نقاط مستقر شده اند.

اقدامات مشکوک برای تبدیل این اراضی به باغ شهری/شناسایی دست های پنهان

یکی از فعالان محیط زیست گناوه نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تخریب اراضی جنگل تل چیتی این شائبه را در اذهان عمومی تقویت کرده که بی گمان اینگونه اقدامات با هدفی خاص صورت گرفته است.

جواد رنجبرزاده گفت: در گذشته درست در کناره آبشیرین کن چند جالیز بود که مساحت همه آنها به دو هکتار هم نمی رسید.

وی با اشاره به برخی اقدامات مشکوک برای تبدیل این اراضی به باغ شهری افزود: عده ای به دنبال آن هستند تا با حذف آثار ماسه ها آنها را از جنگل تل چیتی جداسازی کرده و با تغییر کاربری به باغ شهر و کم کم تفکیک مسکونی راه را برای تملک آماده کنند.

رنجبرزاده خواستار شناسایی دست های پنهان از سوی مسئولان مربوطه شد که حامی اقداماتی نظیری برداشت غیر قانونی ماسه از تل چیتی هستند و گفت: باید با تعریف یک پروژه عمرانی در بعد گردشگری اقدام به تملک این جنگل کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر