شما اینجا هستید

سرخط خبرها » صادرات ۱۲ هزار تن از خرمای بوشهر به خارج کشور
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: مدیرکل جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: در سال گذشته ۱۲ هزار تن خرما از استان بوشهر به خارج از کشور صادر شد که ۱۴ میلیون دلار ارزش صادرات این میزان محصول خرما بود که عمدتا به آسیای میانه، روسیه و کشورهای عربی منطقه صادر شده است.

به گزارش صدای بندر، محمدتقی منوچهری صبح امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با وضعیت تولید خرما در استان بوشهر اظهار داشت: بالغ بر ۳۸ هزار هکتار سطح زیر کشت محصول خرما در استان بوشهر است و سالانه ۱۶۵ هزار تن خرما از باغات استان بوشهر تولید و روانه بازار می‌شود.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۱۲ هزار تن خرما از استان بوشهر به خارج از کشور صادر شد که ۱۴ میلیون دلار ارزش صادرات این میزان محصول خرما بود که عمدتا به آسیای میانه، روسیه و کشورهای عربی منطقه صادر شده است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان بوشهر در ارتباط با برنامه‌های این سازمان برای تولید و صادرات بیشتر محصول خرما گفت: به دنبال این هستیم تا شیوه آبیاری در نخیلات را اصلاح کنیم و این امر برای تولید بیشتر و بهتر کمک زیادی به ما می‌کند لذا عزم جدی داریم تا اصلاح شیوه آبیاری در نخیلات را در سال زراعی جدید آغاز کنیم.

منوچهری گفت: سال گذشته حدود ۸ هزار تن خرمای باغداران روی دستشان مانده بود و دولت وارد عمل شد و ۱۰ میلیارد تومان پولی بود که برای خرید خرما به کشاورزان پرداخت شد.

وی ادامه داد: بازار خرما اکنون مناسب است و توصیه ما به کشاورزان این است که با همین وضعیت و کیفیت خرما را بسته‌بندی کنند و محصول را بفروشند تا دچار مشکل نشوند.

مدیرکل جهادکشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: کار اساسی این است که صنایع تبدیل فعال شود، ۵۸ واحد صنایع تبدیلی خرما در استان بوشهر داریم که ظرفیت آن‌ها ۷۲ هزار تن است و تاکنون ۲۷ میلیارد تومان در این صنایع هزینه شده است.

منوچهری گفت: ۶۵۰۰ هکتار از نخیلات دشتستان و تنگستان زیر شبکه آبیاری سد شهید رئیسعلی دلواری هستند و برای تبدیل شیوه آبیاری این نخیلات از غرقابی و استخری به تحت فشار برنامه داریم.

وی ادامه داد: حدود ۱۷۰ هکتار از این اراضی مطالعه شده و به عنوان پایلوت قصد داریم این طرح را اجرا کنیم، اصول کار ما این است تا تفاهمنامه‌ای با وزارت نیرو امضا کنیم و وزارت نیرو آب مورد نیاز را مطابق با نیاز نخل در یک دور آبیاری به ما تحویل دهد.

مدیرکل جهادکشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: بر اساس تفاهمنامه با وزارت نیرو برای ۶۵۰۰ هکتار نخیلات تنگستان و دشتستان، قرار است وزارت نیرو هر سه روز یکبار آب مورد نیاز را تامین کند.

منوچهری گفت: در این مناطق، نخیلات در طول سه دو یا سه بار آبیاری می‌شوند اما با شیوه جدیدی که در نظر داریم هد دو یا سه روز نخیلات آبیاری می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۱ هزار متر مکعب در هکتار آب در نخیلات به صورت سالی دو یا سه بار مصرف می‌شود اما با طرح جدید این میزان آب مصرفی به ۱۲ هزار متر مکعب کاهش می‌یابد.
منبع:خبرگزاری فارس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر