شما اینجا هستید

اخبار » شروه بازتاب رنج ها و غم های من است
گروه : اخبار , گفتگو , ویژه

 

حمید زارعی: صدای بندر؛پولاد اسماعیلی برای مردم استان بوشهر نامی شناخته شده است. هنرمندی که صدایش شریک غم واحساس خییلی از مردم جنوب بوده است.اسماعیلی سال هاست که به علت بیماری قادر به خواندن نیست اما نام وهنرش زنده است. در تجلیلی از این هنمرمند ارجمند گفت وگویی با وی انجام داده ایم که تقدیم خوانندگان می گردد.
بیوگرافی
متولد ۱۳۳۸ روستای احشام قائدها در شهرستان دشتی هستم.دوران ابتدایی را در این روستا گذراندم ودر ۸ سالگی پدرم را از دست دادم و شرایط تحصیل و زندگی برای من دشوار شد ولی با حمایت برادر بزرگم دوران راهنمایی ودبیرستان را در خورموج طی کردم.
سال ۱۳۶۳ به استخدام آموزش وپرورش درآمدم و روستای شیخیان اولین روستایی بود که به تدریس پرداختم و در ۲۵ سالی که درآموزش وپرورش بودم ۲۳ سال در روستاها تدریس می کردم.
سال ۱۳۷۳ ازدواج کردم که ثمره این ازدواج دختری ۱۲ ساله و پسری ۳ ساله است.
علاقه به شروه
شروه در وجود مردم دشتی نهفته است و در این منطقه مردم با شروه،لالایی، نوحه پامنبری و چاوشی از کودکی مانوس هساتند وبرخی صدای جذابی دارند و معمولا اغلب مردم چاوش خوان وشروه خوان هستند ومن هم از کودکی شروه در گوشم زمزمه می شد وحتی در دوره دانش آموزی شروه را زمزمه می کردم .
دوران سربازی
درسال ۱۳۵۹ به سربازی رفتم و دوران آموزشی را در کرمان گذراندم و در خوابگاه برای سربازها شروه می خواندم و باعث شد هم وطنانی که هم دوره من بودند با شروه آشنا شوند هر چند برخی از آن ها حتی نمی توانسند درست شروه را تلفظ کنند و بعد از آموزشی ادامه دوران سربازیم را در جبهه گذراندم نیز برای رزمندگان شروه خوانی می کردم.
محمدحسن قایدی
محمدحسین قائدی در روستای کله سا در ۴کیلومتری احشام قائدها که اکنون فاقد سکنه است زندگی می کرد وسپس به بحیری رفت.شوهر خاله من وپسر خاله مادرم می شد ودر تشویق من به شروه خوانی نقش مهمی داشت.دوبیتی های زیادی از حفظ بودم و کودک که بودم می دیدم به همراه میرزا احمد نجفی ساکن جبری وتعدادی دیگر حافظ خوانی دارند واشعار حافظ را معنی وتحلیل می کنند.قایدی حکم استاد برای من داشت و به خوبی شروه را تحلیل می کرد ودر تلفیق شعر وموسیقی تبحر خاصی داشت. وی زندگی ساده ای داشت ومعتقدم سادگی صداقت می آورد.قائدی در سال ۱۳۷۱ فوت کرد.
چند وجهی شروه
شروه در منطقه دشتی هم در عزا وهم در جشن می خواندند وبه قول مولانا
من به هر جمعیتی نالان شدم جفت خوش حالان و بد حالان شدم
شروه نیز دارای چنین ویژگی می باشد.
انگیزه شروه خوانی
برخلاف تصور برخی که گفته اند عشق مرا شروه خوان کرده شروه بازتاب رنج ها و فشار زندگی بوده و خیلی از دشواری ها ودردها را با شروه انعکاس داده ام.
شروه غم ودرد زندگی را بیان می کند و برای مادری که تحت عنوان لالایی شروه می خواند دوست داشتن فرزند وبرای کشاورز در مزرعه کاستن خستگی است.
در روستا که بودم شب نشینی ها همیشه همراه بود با شروه خوانی و شروه نقل مجلس بود.
ابداع سبک
سبکی که اختراع کردم به شکل بداهه بود و در گذشته غالب شروه خوانان داری لحن یا گرده خاصی بودند که بدون داشتن علم موسیقی یا استاد ابداع می کردند. شعرهایی هم که انتخاب می کردم از سینه ها و دوبیتی های ناب دوبیتی سرایان بود.
کار اول
اولین کارم به شکل کاست در سال ۱۳۶۶ توسط اسماعیل حاجیانی ضبط ومنتشر شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت و تا سال ۱۳۷۰ معمولا سالی یک کاست به بازار دادم.کار اول باعث شد روی زبان ها بیفتم و استقبال مردم به هنرمند انگیزه می دهد و تا حدودی هویت هنری من در کار اول شکل گرفت.
شماره ۶
از سال ۷۰ تا ۷۵ به خاطر سخت گیری که برای ارائه یک کار خوب داشتم وقفه ای افتاد تا این که در این سال شماره ۶ توسط استریو بهار خورموج که آن زمان عباس زارعی مدیرش بود وبا صدابرداری آقای هاشمی فرد به بازار آمد و در سطح استان واستان های مجاور از این کار استقبال شد وبه گواه برخی عام وخاص شماره ۶ بهترین کارم محسوب می شود.
خواسته های مردم
پس از کار اول تمریناتم بیشتر شد و خواسته های مردم که شعرهای عرفانی وعاطفی بود در نظر می گرفتم و شعر خوب برای مردم اهمیت زیادی داشت.
تاثیر دستگاه صوتی
یکی از عوامل خوب بودن شماره ۶ دستگاه صوتی خوب بود و در آن زمان دستگاه صوتی خوب خیلی کم وجود داشت و فشار زیادی بر حنجره وارد می آورد.یک دستگاه صوتی خوب اجازه نفس بیشتری به خواننده می دهد.
شب شروه
اولین شب شروه ای که شرکت کردم دهه فجر ۱۳۶۵ در سینما بهمن بوشهر بود که مرحوم قائدی ،مرحوم فردوس ، شهسوار گنجی ، صغیری و علی عاشوری شرکت داشتند وتا سال ۷۹ در شب شروه های بسیاری شرکت کردم و یکی از برنامه های خاطره انگیز شروه خوانی در سال ۱۳۶۹ در حرم امام بود و سال ۶۹ نیز اجرایی در فرانسه با عنوان پاییز پاریس داشتم.
ویژگی شروه خوان
شروه خوان باید از صدای خوبی برخوردار باشد و شعرهای با مفهومی انتخاب کند و برای خودش سبک ابداع کند.شروه خوان باید مواظب باشد کمتر سرما بخورد و رعایت مسائل غذایی بکند و آب گرم هم به حنجره لطمه می زند و آب ولرم مناسب حنجره است.
دوران بیماری
اواخر سال ۷۹ سرماخوردگی های شدیدی دچار شدم و سپس تبدیل به آلرژی و بعد آسم شد و شدت پیدا کرد واز همان سال تاکنون نتوانسته ام بخوانم.
هرماه نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان برای خرید دارو و ویزیت پزشک هزینه می کنم وبرخی از داروها نیز قادر نیستم خارجی آن را بخرم.
ازخدا نا امید نیستم و امیدوارم بهبودیم را به دست بیاورم و اگر خدا صلاح ببیند مشکل من هم حل می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر