شما اینجا هستید

اخبار » همین حالا به فکر بازار گناوه باشید/هشدار آتش سوزی بزرگ را جدی بگیرید

همین حالا به فکر بازار گناوه باشید/هشدار آتش سوزی بزرگ را جدی بگیرید
محمد مظفری
صدای بندر: سبک ساخت و سازهای نا منظم و بدون مهندسی مجتمع های تجاری گناوی که یکی از بزرگترین مجتمع های متمرکز و یکپارچه تجاری کشور است. ضمن اینکه فضایی مناسب را برای هر گردشگر و مسافری جهت خرید فراهم می آورد ولی به همان اندازه بستر مناسبی برای ایجاد بحران های احتمالی مثل آتش سوزی است.
احتمال آتش سوزی در بازار گناوه و پیامدهای آن سالهاست از سوی رسانه ها و شهروندان گناوه ای به مسولین امر بخصوص مدیریت شهری هشدار داده شده است. ولی عملا هیچ اتفاق مثبتی در جهت اقدامات پیشگیرانه در بازار گناوه انجام نگرفته است.
هفته گذشته آتش سوزی در انبار وسایل آرایشی در خیابان بسیج باعث از بین رفتن کالای یکی از بازاریان گناوه شد. خوشبختانه استقرار این انبار در مکانی مناسب در کنار خیابان اصلی ، موجب شد با کمک مردم و آتش نشانان، خیلی سریع آتش سوزی کنترل شود. و لی این آتش سوزی را می توان هشداری بزرگ برای پیشگیری از اتفاقات ناگواری دانست که می تواند هر لحظه با شعله ور شدن آتش، در یکی از نقاط مرکزی بازار ایجاد شود.
شوربختانه لحاظ ننمودن موارد مهمی از جمله دیدگاه های پدافند غیر عامل و استاندارهای ساخت و ساز وشهرسازی در ایجاد مجتمع های تجاری ریز و درشتی که طی ۳۰ سال گذشته در گناوه انجام شده، ساکنان این بازار بزرگ را در هراس همیشگی اتفاقات و بحران ها قرار داده است متاسفانه در ساخت تعدادی از این مجتمع های تجاری، علاوه بر عدم پیش بینی امکانات رفاهی و خدماتی مثل پارکینگ، سرویس های بهداشتی، فضای فرهنگی، فضای تفریحی و حتی فضای سبز؛ شاهد عدم توجه سازندگان به مسائل مهم پدافندی و امنیتی نیز هستیم.
نبود سیستم اطفا حریق مرکزی و عدم نصب و استقرار شیرهای آتش نشانی در بازار بزرگ و یکپارچه گناوه که بخاطر بافت ناهمگون آن اجازه ورود وسایل و خودروهای ایمنی و ستاد بحران را به آن نمی دهد مهمترین دغدغه مردم و بازاریان این شهر مهم تجاری است. می باشد. و این در حالیست که هیچ کدام از کسبه و مغازه داران بازار نیز ملزم به داشتن کپسول های اطفاء حریق نشده اند!و بدتر آنکه بر اساس مشاهدات میدانی نزدیک به ۹۰ درصد مغازه های بازار نیز بیمه آتش سوزی ندارند!
بافت خاص بازار گناوه که در یک بی نظمی خاص و با الحاق پاساژهای متعدد بزرگ و کوچک شکل گرفته، عملا اجازه ورود ماشین های بزرگ آتش نشانی را به مرکز بازار نمی دهد و به غیر از مغازه های کنارخیابان ، عملا دیگر مغازه های بازار ا از دسترس آتش نشانان و ماموران تیم های ستاد بحران، هنگام آتش سوزی احتمالی خارج هستند.
در این بین عدم نظارت مدیریت شهری بر توسعه بازار، باعث ایجاد بافت اضافه دیگری به نام بازار دستفروشی در این مجتمع های تجاری شده که ضمن سد معبر در پاسازها و معابر اطراف آنها، عملا اجازه هیچ گونه مانوری را به نیروهای امدادی در لحظات عادی و بحرانی نمی دهد.!
در این بین همه می دانیم که امکانات آتش نشانی بندر گناوه بسیار ضعیف و ابتدایی است و به هیچ وجهقدرت مانور و اظهار وجود در هنگام وقوع آتش سوزی های بزرگ را ندارد.
از این رو مسولین و مدیران هر گناوه و شهرستان باید برای جلوگیری از هر گونه بحران احتمالی و در راستای پدافند غیر عامل که از وظایف مهم و اصلی آنهاست نسبت به تجهیز بازار گناوه به سیستم های هوشمند و فعال آتش سوزی اقدام نموده تا در صورت بروز هر گونه اتفاقی به راحتی بتوان آن را کنترل نمود.
انشالله

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر