شما اینجا هستید

سرخط خبرها » آئین افتتاحیه جشنواره ملی اقوام دانشگاه فرهنگیان در بوشهر برگزار شد+تصاویر
گروه : سرخط خبرها

آئین افتتاحیه جشنواره ملی اقوام دانشگاه فرهنگیان در بوشهر برگزار شد
خبر بندر: با حضور مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، آئین افتتاحیه جشنواره ملی اقوام دانشگاه فرهنگیان به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در تالار لیان بوشهر برگزار شد.
به گزارشخبر بندر به نقل از روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، مدیرکل دفتر امور فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان در این آئین ضمن تقدیر از رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر و سایر عوامل اجرایی جشنواره اقوام دانشگاه فرهنگیان در بوشهر و خوشامدگویی به مسئولان و دانشجومعلمان حاضر در سالن اظهار داشت: سال گذشته نخستین دوره جشنواره اقوام را در استان گلستان برگزار کردیم و بازخورد خوب آن منجر به شکل گیری دومین جشنواره به میزبانی استان بوشهر شد.
سیده فاطمه موسوی گفت: هدف از برگزاری این جشنواره تنها آشنایی نسبی دانشجومعلمان با فرهنگ و آدب و رسوم و مشاهیر استان های دیگر نیست و اهداف بلند دیگری مد نظر متولیان این جشنواره فرهنگی است که به همت اداره کل فرهنگی معاونت فرهنگی تربیتی دانشگاه در حال برگزاری است.
موسوی بیان داشت: بوشهر شهر رئیس علی دلواری است و یکی از دلایل انتخاب این شهر و استان برای برگزاری جشنواره ملی اقوام دانشگاه فرهنگیان وجود بزرگمردی مثل رئیسعلی دلواری است که در آن زمانه با آگاهی و شناخت دقیق از تحولات منطقه و با کسب اجازه از عالمان دینی زمان خود در برابر تجاوز انگلیسی ها به خاک ایران ایستاد و در این راه به شهادت رسید.
وی ادامه داد: این مهم این نکته را به ما گوشزد می کند که ما ایرانی ها همیشه در مقابل متجاوزین به مرزهای ایران اسلامی و دشمنان خارجی همیشه ایستادگی کرده ایم.
موسوی تصریح کرد: این جشنواره قطعا به شناخت بهتر دانشجومعلمان ما از قومیت های مختلف ایران، مشاهیر و بزرگان این سرزمین مثل شاعر بزرگ حماسی سرای ما فردوسی کمک می کند.
وی خاطرنشان ساخت: ایران کشور اقوام مختلف با تنوع پوشش است و امروز ما در این جشنواره گردهم آمده ایم که عفت و غیرت را زنده کنیم و شما به عنوان دانشجومعلمان نسل آینده به عنوان حلقه اتصال دهنده دانشی که امروز کسب می کنید، به نسل آینده هستید.
موسوی یادآور شد: امروز جهان غرب از بس کسی ندارند و از بس خالی از اسطوره ها در جامعه خود هستند سراغ مرد عنکبوتی و بتمن می روند؛ اما سئوال اساسی این است که ما چقدر با اسطوره های قدیم و جدید خود امثال شهید همت، باکری، بابایی، سپهبد سلیمانی و شهید رئیسعلی دلواری آشنایی داریم.
وی اضافه کرد: شما دانشجومعلمان وظیف شرعی و عرفی دارید که باید جزء به جزء این موارد را بیاموزید و به دانش آموزان خود نیز آموزش دهید.
موسوی متذکر شد: جشنواره اقوام تنها بهانه برای همدلی، همراهی، وحدت، آشنایی با فرهنگ ها، نواهای آئیینی و دینی نواحی کشور، لالایی های مادرانه و ترانه های کار وحین برداشت محصول و … بوده و هیچ جا در هیچ نقطه ایران زمین جشنواره اقوامی به اینشکل برگزار نشده است.
وی تاکید کرد: لالایی های مادرانه به پسران ما غیرت و به دختران ما عفت یاد می دهد و جشنواره اقوام زنده کردن همان لالایی هاست و جشنواره ای برای احیای هویت تاریخی و پاسداشت گنجینه فرهنگ و رسوم ایرانی است.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در پایان گفت: تلاش و مطالبه کنید که در سطح پردیس ها و استان های خود نیز جشنواره اقوام را برگزار کنید؛ چرا که می دانم در سطح پردیس ها دانشجومعلمانی با قومیت های مختلف هستند.
مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر نیز در این جشنواره ضمن تقدیر از دست اندرکاران این جشنواره و میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر از این جشنواره ملی اظهار داشت: امروز استان بوشهر مفتخر است که آن را دارالحماسه می نامند و ردپای مبارزات مردم دیار استان بوشهر در دفاع از این آب و خاک سابقه ای دیرینه دارد.
سعید حیدری گفت: امروز اقوام ایرانی از جمله مولفه های قدرت و از جمله عوامل اقتدارآفرین این کشور هستند و به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وحدت و همبستگی بی نظیری در بین اقوام وجود دارد.
حیدری بیان داشت: به پشتوانه همین اقوام و فرهنگ اسلامی ایرانی است که ایران امروز روز به روز قله های پیشرفت و اقتدار را استمرار و سرعت می بخشد و همه این اقوام ایران قوی را می سازد.
وی تصریح کرد: دشمن، اقوام را که مهمترین فرصت ها در جمهوری اسلامی ایران برایحرکت به سمت پیشرفت است این فرصت را درک کرده و تلاش کرده در سال های متوالی که موضوع وحدت و همبستگی بین اقوام را با برنامه ریزی ها و با طراحی های خودش بشکند و از بین برد.
حیدری اضافه کرد: از ریاست دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر که حقیقتا همیشه منشا خیر و برکت در استان هستند و همواره تلاش می کنند تا با میزبانی از جشنوارهای مختلف ملی گامی در توسعه اهداف و برنامه های وزینی که سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در این سنوات اخیر پیگیر آن است بردارند، تقدیر می کنم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر نیز در این آئین ضمن تقدیر از اعتماد ریاست دانشگاه فرهنگیان و معاونت فرهنگی تربیتی به استان بوشهر برای میزبانی از جشنواره اقوام دانشگاه و حضور همه مسئولان کشوری و استانی و دانشجومعلمان استان های مختلف در این جشنواره اظهار داشت: جشنواره اقوامی که امروز در استان بوشهر شاهد آن هستید محصول چندین ماه کار جهادی و شبانه روزی همکاران من در واحدهای مختلف است.
رضا درویشی گفت: این جشنواره رسما از امروز آغاز می شود هر چند که در روزهای گذشته نیز همکاران ما در حال اسکان و پذیرش سرپرستان و دانشجومعلمان استان های سراسر کشور بودند و دیروز نیز شاهد آماده سازی غرفه های نمایشگاه جشنواره اقوام بودیم.
درویشی بیان داشت: ایران عظیم و پهناور ما از شمال تا جنوب ایران زمین و از غرب تا شرق آن ما شاهد تنوع اقوام در این کشور هستیم و این گنج قیمتی ایران زمین است.
وی تصریح کرد: دشمنان بدانند هرگز نمی توانند در وحدت و همبستگی میان اقوام مختلف ایرانی نفوذ کرده و خللی وارد کنند و این جشنواره گرامیداشت این تنوع قومیتی که از مزیت های ایران اسلامی بوده و هست وخواهد بود، است.
درویشی خاطرنشان ساخت: مزیت راهبردی اقوام ایرانی و خرده فرهنگ های آن تشکیل دهنده فرهنگ بزرگ اسلامی ایرانی ماست و برماست که انتقال دهنده این فرهنگ بزرگ به دانشجومعلمان باشیم و دانشجومعلمان نیز با انتقال این فرهنگ به دانش آموزان این جریان فرهنگی را به شکل غایی معنا بخشیده و گسترش خواهند داد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: جشنواره ملی اقوام دانشگاه فرهنگیان از جمله جشنواره های مهم فرهنگی اداره کل فرهنگی معاونت فرهنگی تربیتی دانشگاه فرهنگیان کشور است و این جشنواره در واقع یک ایران کوچک است که در آن دانشجومعلمانی از دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور حضور دارند.
در پایان از پوستر جشنواره ملی اقوام دانشگاه فرهنگیان به میزبانی بوشهر با حضور مدیرکل دفتر امور فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان و مسئول نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر رونمایی شد؛ خوانش سرود دانشگاه فرهنگیان، معرفی اقوام مختلف ایرانی به زبان محلی توسط دانشجومعلمان استان های مختلف، شاهنامه خوانی و اجرای دو سرود توسط گروه کرال فرهنگیان استان بوشهر از بخش های جنبی آئین افتتاحیه جشنواره بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر