شما اینجا هستید

سرخط خبرها » کاهش مرگ و میر کودکان مهم‌ترین دستاورد خدمات بهورزان است
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر: رئیس شبکه بهداشت و درمان دیلم گفت: کاهش مرگ و میر کودکان مهم‌ترین دستاورد خدمات بهورزان در دیلم است.

به گزارش صدای بندربه نقل ازخبرگزاری فارس ، عبدالحسین ناصری صبح امروز در آیین تجلیل از بهورزان و مربیان آموزشگاه بهورزی اظهار داشت: از سال ۵۶ که نظام شبکه در سطح کشور نهادینه شد در شهرستان دیلم نیز خانه‌های بهداشت امام حسن، عامری و بنه احمد احداث شد و بهورزان در آن خانه‌های بهداشت حضور پیدا کردند خدماتی به جامعه روستایی ارائه کردند که امروز ما آثار آن را می‌بینیم.

وی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شاخص مرگ و میر نوزادی در شهرستان خصوصاً در جامعه روستایی ۱۳۰ در هزار بود یعنی از هر هزار تولد زنده ۱۳۰ نفر از آنان قبل از رسیدن به سن سالگی به دلایل مختلف تلف می‌شدند و از بین می‌رفتند.

ناصری تصریح کرد: امروز این شاخص به کمتر از ۱۰ در هزار تولد زنده رسیده و این نشانگر تلاش بی‌وقفه بهورزان عزیز است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیلم خاطر نشان کرد: کنترل بیماری‌هایی مثل سیاه سرفه، سرخک، دیفتری، کزار و بیماری‌هایی مثل بیماری فلج اطفال در مرحله ریشه‌کنی قرار گرفته و بیماری سرخک در مرحله حذف قرار گرفته از دیگر خدمات این عزیزان است.

وی افزود: بیماری‌های اسهالی که یک زمانی عامل مرگ و میر کودکان زیر۵ سال بودند امروز ما این بیماری را از حیطه مرگ کودکان حذف کردیم و دیگر نمی‌بینیم که کسی به علت بیماری‌های اسهالی تلف شود.
ناصری یادآور شد: امروز تابلو مرگ بیماران ما به سمت بیماری‌های ژنتیکی و ناهنجاری‌های مادرزادی رفته است و این بیماری‌ها نیاز به یک توان علمی بالاتری برای کنترل و پیشگیری دارد.

این مسئول اضافه کرد: ارتقاء شاخص‌های بهداشت محیط در سطح روستا از دیگر خدمات بهورزان در روستاهاست که دسترسی به آب آشامیدنی سالم و دسترسی ۹۸ درصدی روستاییان به توالت بهداشتی از آن جمله است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیلم به خدمات بهورزان در حوزه سلامت مادران و کودک اشاره کرد و اذعان داشت: حدود ۱۷ سال است که در شهرستان دیلم مرگ مادران باردار نداریم و در همه شهرستان‌های استان بلا استثنا در سال‌های اخیر این مرگ را داشته‌اند.

ناصری متذکر شد: این نشانگر این است که بهورزان ما با تمام توان و بهره‌گیری از علم و مهارت خودشان توانسته‌اند این بیماری‌ها را در سطح جامعه ما کنترل کنند و سلامتی را به جامعه روستایی ما ارزانی کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر