شما اینجا هستید

اخبار » نمایش‌های آیینی؛ راهی برای درآمدزایی در گردشگری


خبر بندر:یک کارگردان تئاتر با اشاره به تاثیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بر معرفی و حفظ آن‌ها تاکید کرد:‌ باید تلاش کنیم تا این گونه‌های نمایشی در دانشگاه‌ها تدریس شوند و به اجرای عمومی آن‌ها در طول سال هم کمک شود؛ آن هم در شرایطی که اروپایی‌ها با استفاده از آیین‌های‌ خود در زمینه گردشگری درآمدزایی می‌کنند ولی ما با پیشینه‌ قوی در این حوزه اقدامی جدی انجام نمی‌دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر بندر؛محمد مظفری آیینی که از بندر گناوه و با کارگردانی نمایش آیینی «لیوا» به عنوان یکی از آثار پذیرفته شده در بخش آیین‌ها و بازی‌های نوزدهمین جشنواره آیینی و سنتی، در این رویداد شرکت دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره آیین «لیوا» بیان کرد: آیین‌ها در منطقه زندگی ما به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ آیین‌های کار و تلاش، زیارتی، شاد، سوگ، بازی‌های نمایشی، آیین‌های درمانی و… که در بین آن‌ها آیین «لیوا» یا «زار» یکی از دیرینه‌ترین آیین‌های درمانی است. این آیین در مناطقی از بوشهر مانند جزیره خارک هنوز هم برگزار می‌شود.

او افزود: این آیین جنبه‌های نمایشی زیادی از جمله موسیقی، شخصیت‌های نمایشی و قصه دارد. ما این آیین را در قالب یک نمایش موسیقی – حرکت اجرا می‌کنیم و با وجود خلاقیت سعی کرده‌ایم به اصل آن وفادار باشیم چرا که اجرای نمایش آیینی معرفی آیینی است که در حال از بین رفتن است.

مظفری در توضیح آیین‌های درمانی بیان کرد: آیین‌های درمانی مانند نمایش‌ درمانی است که امروز در دنیا به عنوان یک علم استفاده می‌شود؛ به این معنا که نمایش را در خدمت درمان روان‌ آدم‌ها به کار می‌گیرند. ما این آیین‌های درمانی را از دیرباز تاکنون داشته‌ایم و یکی از آن‌ها «لیوا» است. این آیین و مراسم به درمان افرادی که بیماری روحی و روانی دارند، کمک می‌کند.  در حال حاضر جامعه و مردم درگیر یک زندگی ماشینی و تکنولوژی‌های روز شده‌اند و برای ریکاوری روح خود تماشای نمایش‌های آیینی را مانند موسیقی می‌پسندند، خصوصا نمایش‌هایی که در محیط‌های عمومی اجرا می‌شوند برای مردمی که کم‌تر تئاتر می‌روند، خیلی جذاب است.

او اضافه کرد: در استان بوشهر و بندر گناوه با توجه به پیشینه تاریخی و تمدنی که در زمینه فرهنگ به خصوص آیین‌های نمایشی دارند، مردم استقبال بیشتری از این گونه نمایشی دارند. بر همین اساس گروه تئاتر ما که «ایلیا» نام دارد، فصلی یا ماهیانه اجراهای آیینی انجام می‌دهد.   

این کارگردان با بیان این‌که “جشنواره آیینی و سنتی ویترین عملکردهای هنرمندان در زمینه نمایش‌های آیینی است” افزود: اما علاوه بر این جشنواره که به معرفی و حفظ آیین‌ها و نمایش‌های ایرانی کمک می‌کند، ما باید تلاش کنیم این گونه نمایشی در دانشگاه‌ها تدریس شود. همچنین در طول سال به اجرای این نمایش‌ها کمک شود.

مولف کتاب «بوشهر سرزمین آیین و مراسم» ادامه داد: قطعا یکی از روش‌ها برای حفظ آیین‌های کشور و انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده رسانه است و یکی از این رسانه‌ها نمایش است. بر همین اساس ما چند سالی است در این زمینه کار می‌کنیم و ماحصل کارهای نمایشی تالیف کتاب من است.

او با تاکید بر این‌که “مردم از نمایش‌های آیینی استقبال می‌کنند” بیان کرد: تجربه نشان داده است که مردم با چیزی که از جنس خودشان است و پیش‌زمینه‌ای از آن دارند، ارتباط برقرار می‌کنند مانند قصه‌های مادربزرگشان که همیشه از قصه‌های خارجی برایشان جذاب‌تر است. من به واسطه چند سالی که در تئاتر بوده‌ام این موضوع را لمس کرده‌ام اما متاسفانه در این زمینه برنامه‌ریزی نیست درحالی‌که این اتفاق باید به صورت مستمر انجام شود همان‌طور  که اروپایی‌ها با استفاده از آیین‌های‌ خود در زمینه گردشگری درآمدزایی می‌کنند ولی ما با این همه پیشینه کاری نمی‌کنیم./ منبع خبر ایسنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر