شما اینجا هستید

اخبار » نخستین کتابخانه تخصصی فرهنگ، هنر و رسانه در گناوه افتتاح می‌شود
گروه : اخبار

نخستین کتابخانه تخصصی فرهنگ، هنر و رسانه در گناوه افتتاح می‌شود

خبربندر: نخستین کتابخانه تخصصی فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر به نام «عبدالکریم نیسنی»، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت جنوبی به همت سازمان مردم‌نهاد نیمدری سبز در گناوه افتتاح می‌شود.

به گزارش خبربندر، مدیر کتابخانه تخصصی فرهنگ، هنر و رسانه با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گناوه گفت: این کتابخانه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر گناوه در آیینی فردا، ساعت ۱۹ در ساختمان قدیم ارشاد این شهر افتتاح خواهد شد.

محمد مظفری ادامه داد: سازمان مردم‌نهاد نیمدری سبز، از بدو تأسیس در حوزه کتاب فعالیت‌های متعددی داشته است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های روستایی در روستاهای شهرستان گناوه، حمایت از انتشار آثار شاعران و نویسندگان بومی و… اشاره کرد.

وی افزود: در یکی دو سال اخیر هم در ادامه این فعالیت‌ها، به فکر راه‌اندازی یک کتابخانۀ تخصصی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه افتاد که خلأ آن در استان به چشم می‌آمد. از این رو، درصدد برآمدیم تا با توسعه و تجهیز کتابخانۀ تخصصی تئاتری که از ۱۰ سال پیش در فضایی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرگناوه در اختیار ما گذاشته بود، فعال شده بود، نخستین کتابخانۀ تخصصی فرهنگ، هنر و رسانه استان را راه‌اندازی کنیم. کتتابخانۀ مذکور بیشتر دربردارندۀ آثاری دربارۀ تاریخ و هنر تئاتر بود که با تبدیل آن به کتابخانۀ تخصصی فرهنگ، هنر و رسانه، خدمات وسیع‌تری به جامعۀ فرهنگ و هنر شهرستان گناوه ارائه خواهد کرد.

عضو سازمان مردم‌نهاد نیمدری سبزی در خصوص چگونگی تکمیل و تجهیز نخستین کتابخانه تخصصی فرهنگ، هنر و رسانه استان توضیح داد: بخش زیادی از این منابع را خود سازمان مردم‌نهاد نیمدری سبز تأمین کرد، تعدادی منابع هم از سوی عبدالکریم نیسنی، نویسنده و روزنامه‌نگار باتجربه گناوه‌ای که نامش بر این کتابخانۀ تخصصی خواهد نشست، اهداء شد. تعداد محدودی هم از سوی علاقه‌مندان کتاب و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر به این کتابخانه اختصاص یافت.

مظفری تأکید کرد: البته منابع موجود محدود به رشته‌های خاصی هستند و باید در رشته‌های موسیقی، هنرهای تجسمی و رسانه منابع تکمیل و به‌روزرسانی شوند که امیدواریم این مهم با همکاری متولیان فرهنگی و کتابخوانی استان در آیندۀ نزدیک محقق شود.

وی یادآور شد: در تجهیز دیگر بخش‌های این کتابخانه نیز شهرداری بندر گناوه بخشی از قفسه‌های آن را تأمینکرد. سعی داریم با توسعۀ این کتابخانه، آن را به کتابخانه‌ای استاندار و درجه در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کشور مبدل سازیم.

به گزارش ایبنا؛ نخستین کتابخانۀ فرهنگ، هنر و رسانه استان بوشهر به نام «عبدالکریم نیسنی» نویسنده و روزنامه‌نگار برجستۀ جنوبی به پاس خدمات فرهنگی وی در طول ۶ دهه نامگذاری شده است. نیسنی متولد مهرماه سال ۱۳۲۸ در بوشهر است. او در اوان کودکی به همراه خانواده راهی آبادان شد و تا رسیدن به سن سربازی در این شهر سکونت داشت ولی پس از آن به زادگاه خود بوشهر برگشت و در فرمانداری این شهر استخدام شد؛ اما یک سال بعد به‌دلیل نگارش و انتشار یک مقاله جنجالی در مجله «جوانان» به‌صورت اجباری به شهر گناوه منتقل شد تا ادامه فعالیت خود را در شهرداری این شهر سپری کند.

نیسنی در سال‌های جوانی، زمانی که در آبادان بود، با تشویق عباس یمینی‌شریف در روابط عمومی شرکت نفت به‌عنوان خبرنگار و توزیع‌کننده مجله «کیهان بچه‌ها» مشغول به کار شد و در نهایت به راه‌اندازی یک دکه روزنامه‌فروشی در خیابان زند آبادان مبادرت ورزید و از سال ۱۳۴۰ نیز همکاری خودش را با روزنامه‌های «کیهان» و «اطلاعات» آغاز کرد و خبرنگار ویژه محله بهمنشیر شد. وی حتی پس از آمدن به زادگاه خود (بوشهر) از خبرنگاری دست نکشید و تا همین الان هم به این پیشه مشغول است و به آن عشق می‌ورزد.

البته نیسنی در سال‌های اخیر کوشید تا تجربه زیسته و مهم‌ترین خاطرات روزنامه‌نگاری خود را به‌ویژه در شهرستان گناوه در قالب کتاب به رشته تحریر دربیاورد که از جمله این آثار می‌توان به «بی‌بی مریم گناوه‌ای»، «هجرت حاج‌سمیل»، «پوتین و باپیر»، «سربازان صفر درجه در چهارراه ناخدا حمزه» و… اشاره کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر