شما اینجا هستید

سرخط خبرها » ظرفیت بالای هنری در «کاکی» / لزوم احداث نگارخانه و پلاتو
گروه : سرخط خبرها

صدای بندر- شهر کاکی دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش فرهنگ و هنر است که با کمبودهایی از نظر زیرساخت‌های هنری روبرو است و نیاز است که برای توسعه این زیرساخت‌ها اقدام شود.
به گزارش صدای بندر به نقل از مهر، تئاتر یا نمایش شاخه‌ای از هنرهای نمایشی است که در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی نیاز دارد چرا که از هنرهای دیگر مثل نقاشی، ادبیات، معماری، موسیقی و … در آن استفاده می شود.

هنر تئاتر در ایران پیشینه‌ای دراز دارد و سبکی از آن در نمایش‌های تعزیه نمود یافته‌است. در کتاب تاریخ بخارا آمده‌است که نمایش ایران از آیین اسطوره و شعایر برخاسته‌است.

کاکی از جمله شهرهای استان بوشهر است که تاریخ هنرهای نمایشی آن به چند دهه گذشته و حدود نیم قرن پیش می‌رسد.

در این شهر هنر تئاتر به صورت تعزیه‌خوانی شکل گرفت و در ایام محرم و در سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبداله الحسین (ع) به صورت نمایش میدانی برگزار می‌شد و کارگردانان بزرگی همچون ایرج صغیری کار تعزیه‌گردانی آن را بر عهده داشتند و تا کنون نیز این نمایش‌های میدانی ادامه دارند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هر ساله در ایام دهه فجر توسط گروهای هنری مساجد و مدارس جنگ شادی و نمایش های طنز و سرگرم کننده اجرا می شد.

تئاتر همیشه در جای جای این شهر حضوری بس چشمگیر و پررنگ داشته است و همچنین بعد از جنگ هشت ساله به شکل تئاتر دفاع مقدس تغییرات بسیاری کرده است.

این شهر همیشه دغدغه های نمایش را داشته و به شکلی در همه موارد چه در زمینه موسیقی چه از نظر نمایشی، ادبیات و شعر فعال بوده است و می توان امروزه با ورود تئاتر به شکل مدرن و کلاسیک توانسته در جشنواره های استانی و کشوری مقام های زیادی را کسب کند.

با این اوصاف، نیاز است سالن تئاتر را در این شهر احداث شود تا هنرمندان این شهر بتوانند به خوبی برای تمرین و اجرای کارهای هنری خود از این زیرساخت‌ها استفاده کنند.

هنرمندان کاکی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند

امام جمعه کاکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هنر در ذات انسان‌ها است و زیبا شناسی و زیبا آفرینی در کنار هم هنر، خلاقیت به وجود می‌آورد و آثاری ایجاد می‌شود که آموزش و تذکر در آن است.

حجت‌الاسلام محمد محمدی افزود: با تئاتر می‌شود مسائل اجتماعی خیلی زیبا انتقال داد و مفهوم رسانی دقیق به مخاطبین با شناسایی و نیاز سنجی مخاطبین صورت گیرد.

محمدی با اشاره به سابقه تئاتر در ایران تصریح کرد: تئاتر یک زبان گویا است که از سخنرانی بیشتر می تواند نقش آفرینی کند که نیاز است توجه ویژه ای به آن صورت گیرد.

وی بیان کرد: اندیشه‌های بسیار خوب می توان در قالب نمایش‌نامه‌ها در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی به مردم ارائه شود.

محمدی ادامه داد: در شهرستان دشتی نویسندگان و کارگردان‌های قهاری وجود دارد که نیاز است آموزش پی‌اس و نمایش‌نامه‌ها در دستور کار قرار گیرد و به مجموعه نمایش‌نامه‌ها نیز محتوا داده شود.

وی با بیان اینکه بخش کاکی دارای استعدادهای خوبی در بخش نمایش است خواستار توجه ویژه به این بخش شد.

امام جمعه کاکی خاطر نشان کرد: مجموعه کتاب استاد شهید مطهری اگر در قالب نمایش پیاده شود، می‌بینیم در جامعه تاثیرات زیادی بر جا خواهد گذاشت؛ چون یک هنر بسیار ماندگار ودارای مفاهیم با ارزش است.

ضرورت احداث نگار خانه و پلاتو در کاکی

رئیس نمایندگی ارشاد بخش کاکی نیز به خبرنگار مهر گفت: تئاتر به عنوان هنر اجتماعی ممتاز و اثر گذار، همواره راه رشد و تعالی خود را در تاریخ تحولات خود پیموده است.

ابوذر بهرامی خواستار عزم جدی برای توسعه و تعالی تئاتر شد و افزود: تئاتر نقش بسیار مهمی در ساماندهی و ارتقای مولفه‌های اجتماعی، تقویت فرهنگ ملی دارد.

وی بر ضرورت اصلاح زیر ساخت تاکید کرد و بیان کرد: ایجاد سالن پلاتو، ایجاد فرهنگسرای بادوله و ایجاد نگار خانه در شهر کاکی ضروری است.

زیرساخت‌های فرهنگی و هنری دشتی توسعه می‌یابد

فرماندار دشتی نیز به خبرنگار مهر گفت: شهر کاکی دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش‌های فرهنگی و هنری است و نیاز است که توجه ویژه‌ای به هنرمندان و فعالان هنری این منطقه صورت بگیرد.

غلامرضا مهرجو از تلاش برای توسعه هنر در شهرستان دشتی خبر داد و اضافه کرد: حمایت لازم را از هنر و هنرمندان خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم که اعتبارات مناسبی را برای این بخش جذب کنیم.

وی از تخصیص ۲۹ میلیارد ریال اعتبار به بخش فرهنگ و هنراین شهرستان دشتی در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: با وجود همه سختی‌هایی که وجود داشت، اعتبارات مطلوبی به این بخش تزریق شد.

فرماندار دشتی به نقش بسیار مهم هنر در مقابله با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: شهر کاکی ظرفیت‌های بالایی در بخش هنری دارد و تلاش می‌کنیم که نیازها را در این زمینه رفع کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر