شما اینجا هستید

اخبار » آخرین بازمانده نسل اول شبیه خوان گناوه، آسمانی شد

آخرین بازمانده نسل اول تعزیه خوانی گناوه آسمانی شد.
خبربندر: تاریخ تعزیه درشهرستان گناوه به پیش از دوره قاجاریه می رسد، ولی بزرگان و پیشینیان نقل می کنند که با رونق تعزیه در سراسر ایران در دوره قاجار، در این دیار نیز با محوریت سادات روستای گمارون، تعزیه رواج بیشتری یافت و بصورت گسترده تری در شهرستان گناوه به اجرا درآمد. دراین دوره خاص علاوه بر اجرای تعزیه در گناوه و بندر ریگ در روستاهایی مثل گمارون ، چهارروستایی و روستای عباسی، شبیه خوانی با استفاده از نسخ معتبر بصورت ویژه ای دنبال می شد.
حالا خبر می رسد آخرین بازمانده آن نسل طلایی از جمع زمینیان پرکشیده است. و روحش در کنار شبیه خوانان آسمانی قرار گرفته است.
آخوند حسن بهروزیان معروف به ” ملا حسن کرم الله” متولد سال ۱۳۰۹ در روستای عباسی بود. از کودکی در مکتب ملا حسین داوودی قرآن را فراگرفته بود و بعدها بخاطر علاقه اش به علوم دینی با مطالعه کتب مذهبی و حضور در محضر بزرگان دینی به عنوان روضه خوان محلی در بسیاری از مجالس مذهبی در روستاهای حیات داوود، لیراوی و شهر گناوه منبر می رفت. نزدیکی گمارون و عباسی و رونق تعزیه در روستای عباسی با حضور سادات روستای گمارون باعث شد، ملاحسن از نوجوانی به دسته شبیه خوانان بپیوندد و تا سالهای بسیاری در کنار نسل اول شبیه خوانی این دیار تعزیه خوانی کند. نسلی که سادات جلیل القدری مثل سید علی نقی صدری، سید محسن صدری، ، حاج سید هاشم، سید حسن صدرالدینی، وشبیه خوانان به نامی مانند کربلایی غلامحسین واعظ، خلیفه حسن جوریز، غلامرضا سلیمی، حاج جعفر عباسی، حیدر تاجدینی، غلامرضا شهریاری ، محمد ظاهر شولی، حسین سلیمی معروف به حسین مهدی و… در آن حضور داشتند.
ملاحسن بهروزیان که در مجالس شبیه خوانی، در گروه انبیا خوان تعزیه حضور داشت بخاطر صدای خوش الحان و مناسبش بصورت ثابت در شبیه رباب و بصورت متغییر به عنوان شبیه سکینه، قاسم و علی اکبر ایفای نقش می کرد.
روح این انسان پاک و آخرین بازمانده نسل اول شبیه خوانان گناوه با ارواح شهدا، انبیاء واهلبیت محشور باد./محمد مظفری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر