شما اینجا هستید

اخبار » همایش شول خاستگاه گبه ایرانی برگزار گردید

خبربندر: همایش شول خاستگاه گبه ایرانی  در روستای تاریخی شول شهرستان گناوه  برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر بندر: همزمان با روزجهانی صنایع دستی و در شب میلاد امام رضا(ع)  و به همت موسسه نیمدری سبز  همایش شول خاستگاه گبه ایرانی در روستای تاریخی شول شهرستان گناوه برگزار گردید.
محمد مظفری دبیر این همایش گفت: در راستای برگزاری جشنواره فرهنگی تاریخی حیات داوود که به منظور معرفی ظرفیت های اجتماعیف تاریخیف فرهنگی و اقتصادی و گردشگری روستاهای شهرستان  شهرستان گناوه  برگزار می شود . همایش شول خاستگاه گیه ایرانی جهت معرفی قدمت و تاریخی گیه و فرش بافی در این روستا برگزار گردید.
وی افزود:  قرن هاست زنان  این دیار با هنرمندی  و خلاقیت گبه های زیبایی را بافته اند که نه در خانه های اهالی شهرستان و استان و بازارهای ملی بلکه در بازارهای جهانی نیز طرفداران و خریداران بسیاری دارد.
دبیرجشنواره فرهنگی و تاریخی حیات داوود با بیان اینکه این اثر ناملموس  به ثبت ملی رسیده است افزود: گبه ایرانی می تواند به عنوان یک اثر مهم  صنایع دستی به ثبت جهانی نیز برسد.
وی با بیان اینکه زنان روستای شول و دیگر روستای حیات داوود  به عنوان پدید آورندگان  گبه نقش بسیار مهمی  در جهانی شدن این فرش کاملا ایرانی دارند افزود: به همین مناسبت  از تمامی بانوان بافنده مستقر در روستای شول تقدیر و تجلیل گردید.
مظفری با بیان اینکه جشنواره  تاریخی  فرهنگی حیات داوود و همایش گبه بصورت کاملا مردمی و توسط موسسه مردم نهاد نیمدری سبز و با همکاری شورای اسلامی  روستاهای شهرستان گناوه برگزار می شود. از حضور بینیر و پررنگ مردم   روستا و اهالی شهرستان گناوه و همراهی شورا و دهیاری روستای شول دربرگزاری این همایش مهم تشکر نمود.
در این همایش ضمن تجلیل از ۵۰ نفر از بافندگان بانوی شولی ، تولیدات هنری اهالی روستا در بزرگداشت  این اثر ملی  نیز به اجرا درآمد.



شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

خبر بندر | بندرگناوه، بندر دیلم، بوشهر